Ismael Diawara lämnar föreningen

Målvakten Ismael ”Ismo” Diawara, 26, lämnar Degerfors IF. Föreningen har kommit överens med svenska mästarna Malmö FF om en övergång.

– Malmö FF är Nordens största klubb och har helt andra resurser. Det var en chans jag ville ta och jag är glad att Degerfors såg till mitt bästa i den situationen, säger Diawara.

”Ismo” kom till DIF från Motala AIF inför säsongen 2018. 2019 tog han över positionen som förstemålvakt från kroaten Dario Miskic och var sedan en bärande spelare då Rödvitt under 2020 tog klivet tillbaka till allsvenskan. Väl där hyllades han för sin hockeymålvaktsliknande räddningsstatistik under vårsäsongen.

– Jag vill tacka för tiden i Degerfors. Jag har varit i klubben under en lång period av min fotbollskarriär och har fått träffa många fina människor. Man har fått vänner för livet där. Sedan har jag även fått bra stöd från supportrarna, så jag kommer alltid se tillbaka på den här perioden som en mycket bra tid i min karriär. Den bästa hittills. Jag är oerhört tacksam över att ha fått chansen på elitnivå, säger han och tillägger:

– Jag tror verkligen på laget och på att den här säsongen kommer sluta bra för DIF.

Totalt blev det 66 seriematcher för Diawara i Degerfors IF.

– Det är med blandade känslor vi säger hej då till ”Ismo”. Det är en enormt fin kille och en fantastiskt bra målvakt som lämnar. Samtidigt är jag glad för hans skull. Han får chansen att spela med svenska mästarna i Europa. Den resa han har gjort under sin tid hos oss är fantastisk. Vi önskar honom all lycka och hoppas att vi inte sett det sista av honom i Rödvitt, säger föreningens sportchef Patrik Werner.