Irriterad Werner drömmer om uppflyttning – men rysare väntar damerna

Ganska parallellt med att Degerfors damer för en vecka sedan besegrade RIK Karlskogas andralag i den näst sista omgången av division 3 hände det osannolika. IK Arvika Fotboll förlorade mot Kronans FK som kom till den matchen med sju förluster av sju möjliga i bagaget.

Det du hela säsongen har sagt är omöjligt hände. Arvika förlorade en match, dessutom mot ett bottenlag. Vad hade du för tankar efter er seger senast med tanke på vad som hände i serien?

– Jag hade inte ens tittat på hur det gått i de andra matcherna. Vi vann vår match mot RIK och gjorde en bra första halvlek där vi borde ha gjort tre eller fyra mål till. Sedan dog matchen lite efter att Emma Tryggvesson blev skadad och det slutade bara 3-1. Senare på dagen kom det lite SMS om att Kronan hade vunnit mot Arvika. Det är naturligtvis väldigt glädjande att få en till chans att vinna serien. Vi hade räknat bort förstaplatsen men nu ligger vi etta och har tio plusmål jämfört med Arvika så det är klart vi ska försöka fixa det här, säger tränare Patrik Werner.

Degerfors och Arvika har 21 poäng var när serien ska avgöras under lördagen. Arvika möter jumbon Gunnarskog IK hemma medan Degerfors åker till Filipstad för match mot mittenlaget Filipstads FF. DIF har plus 30 i målskillnad medan motsvarande siffra för Arvika är plus 20. Samtliga matcher i slutomgången har avspark klockan 11:00.

Det låter som att ni borde vara givna favoriter. Samma poäng som Arvika men tio plusmål, som sagt. Du är dock inte helt säker på favoritskapet, eller hur?

– Nej, det har funnits en irritation hos oss ända sedan vi fick den där WO-matchen (walkover) mot Gunnarskog (premiäromgången). Att Värmlands fotbollförbund kunde godkänna den trots att det inte var covid-19 inblandat. Gunnarskog fick inte ihop lag för att några jobbade. Vi har försökt få till att matchen ändå ska genomföras men vi har inte lyckats. WO gäller. Vi är väldigt kritiska till att vi inte får spela den matchen med tanke på att Gunnarskog släppt in väldigt många mål mot de övriga lagen (Gunnarskog har en målskillnad på minus 61). Men nu är det som det är. Vi har inte fått gehör från förbundet. Vi får bara 3-0 mot Gunnarskog, övriga lag i serien har gjort många fler mål. Det kan vara det som kostar oss seriesegern i slutändan, säger Werner och fortsätter:

– Nu möter Arvika Gunnarskog i sista omgången och vi får väl se hur mycket de vinner med. Vi måste liksom kunna matcha det. Först och främst måste vi vinna vår match, men vi måste också ha koll på vad som händer i Arvika. Vi måste vinna med så många mål det bara går. Vi har en svårare match, samtidigt som vi har tio plusmål, så jag tycker att det är 50-50 hur det här ska sluta. Vi förlorade mot Filipstad i sista matchen förra året så det gäller för oss att göra en väldigt bra match och ta vara på så många lägen det bara går. Jag tror inte det räcker att bara vinna matchen.

Filipstad är, som du är inne på, ingen motståndare man kör över hur som helst. Vad är det för lag?

– Förra året var de bättre än vi och vann med 3-1. Vi gjorde ingen bra match och vara klara seriesegrare, vilket kan ha påverkat oss. De har gjort ganska få mål men också släppt in ganska få mål. De har hållit ihop spelet bra under året. Det är klart att det kommer bli en tuff match för oss men om vi ska vinna serien så gäller det att vinna och då helst med några måls marginal.

Hur är känslan i truppen inför avgörandet?

– Det är klart spelarna blev glada av den här chansen. Det är en chans vi naturligtvis ska ta. Jag själv och säkerligen de flesta spelarna hade räknat bort det här med tanke på att Arvika mötte de två lag som ligger i botten och att de inte hade förlorat någon match. Det blev lite chockerande för de flesta men det blir jättekul att få spela en sådan här match. Det har vi pratat om hela veckan. Vi ska gasa så mycket det bara går och förhoppningsvis fixar vi det.

Vad skulle ett avancemang till division 2 betyda för fortsatta utvecklingen av damverksamheten i Degerfors IF?

– Jag tycker att vi visat att vi håller. Vi har slagit lag som ligger i division 2 nu. Vi har gjort en rejäl satsning på vårt damlag och vill uppåt i seriesystemet. Sedan har det kanske gått snabbare än vad vi hade vågat drömma om. Nu har vi läget. Det vore väldigt tråkigt både för spelarna och för föreningen om vi skulle åka dit på en sådan skitgrej som en WO-match i första omgången.

Rödvitt åker till Filipstad med följande trupp:

Lisa Andersson, Christin Hero, Rosinda Carlson, Alma Nielsen, Ida Mattsson, Sofie Petri, Tyra Eriksson, Ida Henriksson, Jamie Tiuraniemi, Tilda Jäger Lindén, Emma Tryggvesson, Emilia Dahlström, Rosie Orr, Maja Edlund, Jessica Karlsson, Jessica Höglund