Insamling till förmån för krigsoffer i Ukraina

Med anledning av den ryska invasionen av Ukraina så startar Svenska Fotbollförbundet, Föreningen Svensk Elitfotboll, Elitfotboll Dam, Svenska Fotbollssupporterunionen (SFSU) och alla elitklubbar i Allsvenskan, OBOS Damallsvenskan, Superettan och Elitettan en insamling till förmån för alla krigsoffer i Ukraina.

Kriget i Ukraina berör och påverkar oss alla, våra tankar är med det ukrainska folket. Alla upplever vi på något sätt en närhet till kriget och i våra ligor har vi spelare som personligen drabbats av Rysslands invasion.

Fotbollen vill som den folkrörelse och enande kraft i samhället vi är ta det ansvar vi kan genom att starta en insamling för krigsoffer i Ukraina.

UNHCR är på plats med nödhjälp och skydd och kan med allas hjälp göra ett ännu bättre arbete för alla krigsoffer i landet.

– Jag är så glad och rörd över att Fotbollssverige tar det här fina initiativet till förmån för alla människor som nu drabbas av katastrofen i Ukraina. Människor flyr för sina liv och ert stöd räddar liv”, säger Åsa Widell generalsekreterare för Sverige för UNHCR.

Swisha en gåva till Sverige för UNHCR på 123 129 50 21 om du vill vara med och bidra för att hjälpa folket i Ukraina. Ett akut nödpaket som räddar liv i kriser kostar 370 kronor. Läs mer på Sverige för UNHCR:s hemsida.