Inför Värnamo borta: ”Vi vet vad vi kan och vi vet att poängen kommer att komma”

Det har blivit dags för Degerfors IF att ta sig an den femte omgången av Allsvenskan. Imorgon beger sig Rö’vitt ner till Småland för att möta nykomlingarna IFK Värnamo på idylliska Finnvedsvallen.

Fyra matcher – fyra förluster. Degerfors IF:s inledning på den allsvenska säsongen 2022 har inte riktigt blivit vad laget hoppats på. Ska man se det från den ljusa sidan har laget producerat många målchanser och stundtals stått för fina insatser mot bra motstånd. Imorgon ställs man mot nykomlingarna IFK Värnamo, som under fjolåret gjorde succé i Superettan. Värnamo har två förluster och två oavgjorda matcher i bagaget. Matchen blir ingen lätt uppgift, enligt mittback Sean Sabetkar, som ändå är optimistisk och övertygad om att poängen snart börjar trilla in.

Tankar efter matchen senast?

– Vi är inte nöjda med prestationen sett över 90 minuter, men vi är nöjda med hur vi avslutar matchen och det är någonting vi får ta med oss till matchen mot Värnamo. Vi mötte ett Hammarby som är väldigt spelskickliga, det var en väldigt svår match och jag tycker att vi står upp på ett bra sätt. Men det är en resultatbaserad sport och vi vill naturligtvis vinna.

Något som fungerade bra respektive mindre bra?

– Vi är ett väldigt spelskickligt lag men i den första halvleken visar vi inte riktigt det. Sedan möter vi ett lag som gör bra saker också, men med det sagt så måste vi börja lita på oss själva och inse att vi är ett så pass kvalitativt bra lag som vi är. Det tycker jag att vi visade i andra halvlek. Jag tycker defensiven satt relativt bra. Det kändes kompakt och vi gjorde saker som vi pratat om innan matchen där vi faktiskt lyckades en hel del. Det tar vi med oss. Alla matcher lever sitt liv och man får ta en match i taget. Det kommer var en helt annan match mot Värnamo som också är ett spelskickligt lag.

Fyra förluster hittills mot lag som tippas i toppen eller åtminstone den övre halvan av tabellen. Även om man aldrig är nöjd med en förlust, så saknas det ju absolut inte målchanser för er del. Ribbträff två gånger om nu senast, till exempel.

– Vi har ett allsvenskt år i ryggen med oss till den här säsongen och det är väldigt skönt för oss. Visst, det är fyra raka förluster, det är inte bra. Men det är ingen stress internt hos oss, vilket är jävligt skönt för vi vet vad vi kan och vi vet att poängen kommer att komma. Rent prestationsmässigt vet vi att vi inte har kommit upp i den nivån som vi kan och vill komma upp i. Gör vi bra prestationer så kommer det leda till bättre resultat. Säsongen summeras efter 30 omgångar och då kan vi diskutera. Vi har tagit kliv och vi kommer att börja vinna matcher.

Vad krävs mot Värnamo imorgon?

– Jag tror att vi har hittat vägar för att göra en bra prestation och vinna den matchen. Det kommer att krävas mycket från oss, det är en svår match. De kryssade mot Malmö häromdagen, de kryssade mot Sirius tidigare, så det är verkligen ingen enkel match för oss. Vi är ödmjuka inför uppgiften och vet vad som behöver göras. Det spelar ingen roll vilka man möter i den här serien för man behöver alltid göra en bra prestation för att vinna matcher. Man får ingenting gratis i Allsvenskan, det har vi sett gång på gång.

Hur var det att spela på ett så gott som fullsatt Stora Valla?

– Det var klass. Det var kul att vara hemma igen. Det var tryggt. Det är någonting fint med att spela här och det går egentligen inte att jämföra med något annat.

Hur var gräset?

– Det känns bra att ha en av de bästa gräsplanerna i hela Sverige.

Truppen

Tillgängliga spelare: Alfie Whiteman, Gustav Granath, Sean Sabetkar, Joe Gyau, Sebastian Ohlsson, Diego Campos, Johan Bertilsson, Dijan Vukojevic, Christos Gravius, Erik Lindell, Daniel Krezic, Rasmus Örqvist, Anton Kralj, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Justin Salmon, Adhavan Rajamohan och Jeff Gal.

Ej tillgängliga spelare: Ronald Mukiibi, Oscar Wallin, Jakob Andersson och Nikola Djurdjic (avstängd efter tre gula kort).

Praktisk information

Matchen börjar kl. 19:00. Sektionen på Finnvedsvallen som gäller för Degerfors-supportrar är Sektion H. Biljett köper via den här länken. Finnvedsvallen är en kontantfri arena. På IFK Värnamos webbplats kan du läsa mer om parkering och andra praktiska detaljer.

Matchen sänds som vanligt på Discovery+.
Om du tecknar ditt abonnemang via den här länken går en del av kostnaden till Degerfors IF.