Inför Varberg borta: ”Vi ska fortsätta göra det tuffa jobbet”

Imorgon kl. 15:00 är det avspark på Varberg Energi arena när Degerfors ställs mot Varberg i Allsvenskans nionde omgång. Degerfors IF har efter sex raka förluster vaknat till liv och kammat hem tre poäng i de två senaste matcherna mot GIF Sundsvall respektive Helsingborg.

Imorgon ställs Rö’vitt alltså mot Varbergs BoIS som man vid vinst klättrar förbi i tabellen. Varberg är en traditionellt svår motståndare för Degerfors och förra året slutade båda mötena oavgjort. På Varberg Energi Arena spelade Degerfors med en man mindre under större delen av matchen då Victor Edvardsen drog på sig ett rött kort i den 37:e minuten. Alfie Whiteman storspelade hela matchen och stod för ett flertal spektakulära räddningar.

Varberg står för närvarande på åtta poäng på åtta matcher medan Degerfors har sex på lika många spelade matcher. Varberg har en kaosartad match borta mot IFK Göteborg, som slutade 1-1, med sig i ryggen till matchen. En godkänd prestation där man under långa stunder var det bättre laget.

Degerfors har fått tillbaka självförtroendet och det syntes inte minst i matchen senast mot Helsingborg. En match där man kämpade för varandra och tog jobbet i 90 minuter. Erik Lindell spelade högerback hela matchen och ser fram emot morgondagens kamp mot det grönsvarta Varberg.

Två raka vinster och två assist från dig mot Sundsvall. En fin prestation mot Helsingborg senast, vad har du för tankar om den matchen?

– Jag tycker att det är ett steg framåt medan Sundsvalls-matchen handlade mer om att kriga och visa karaktär. Även om spelet inte var perfekt så tycker jag definitivt att det var en bättre prestation överlag. Förutom slutminuterna känns det som att det är en ganska stabil och rättvis seger. Det fanns mycket som vi kan ta med inför fortsättningen, säger Erik Lindell.

Är det någonting särskilt som du tar med dig till matchen mot Varberg imorgon?

– Alla vet väl att Varberg borta är en tuff match. Det finns inga lätta matcher i Allsvenskan och den är väl en av de tuffare. Det finns jättemycket vi kan ta med oss. Sättet som vi jobbar för varandra på, att vi vinner mycket andrabollar och ställer om kollektivt hemåt på ett jättebra sätt för att förhindra deras kontringar. Det fanns väl bra anfallsbitar också, men där behöver vi komma upp i nivå ytterligare. Vi börjar i rätt ände bakåt just nu känns det som.

Om du jämför stämningen i laget nu och för två veckor sedan, är det någon skillnad?

– Ja, det är klart det är lite lättsammare. Sedan så har vi, på något sätt, ändå haft en okej stämning i laget och ändå försökt att ha en sådan miljö. Det är klart att det är ju inte roligt, man lever ju med resultaten och det påverkar en jättemycket. Det är lättare steg just nu även om det är en lång väg kvar ändå. Det känns bra för tillfället.

Hur känner du om dina egna prestationer hittills i år?

– Det är svårt att säga. Under de första sex matcherna var det väl knappt någon av oss som kom upp i nivå, man har väl lyft sig parallellt med laget så att säga. Det har väl känts ganska bra de två senaste matcherna och kul att göra poäng framåt vilket också ger självförtroende. Men det är bara att jobba på och man känner att självförtroendet är på uppåtgående. Det är bara att köra järnet de sista två innan uppehållet nu.

Vad har du för tankar inför matchen imorgon?

– Vi ska åka till Varberg och göra en minst lika bra arbetsinsats som vi gjort de senaste två matcherna. Vi ska fortsätta med det tuffa jobbet, vinna andrabollar och ta kamperna. Förhoppningsvis ska vi spela lite fotboll också och jag har goda förhoppningar om att vi ska åka dit och göra en bra match. Gör vi det så kommer också resultatet, avslutar Erik Lindell.

Truppen

Tillgängliga spelare: Alfie Whiteman, Gustav Granath, Sean Sabetkar, Sebastian Ohlsson, Diego Campos, Johan Bertilsson, Dijan Vukojevic, Christos Gravius, Erik Lindell, Daniel Krezic, Rasmus Örqvist, Anton Kralj, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Justin Salmon och Adhavan Rajamohan, Jeff Gal och Nikola Djurdjic.

Ej tillgängliga spelare: Ronald Mukiibi, Joe Gyau, Oscar Wallin och Jakob Andersson.

Praktisk information

Matchen börjar kl. 15:00. Sektionen på Varberg Energi Arena som gäller för Degerfors-supportrar är det sydöstra hörnet av arenan.
Läs mer och köp biljett på Varbergs BoIS webbplats.

Matchen sänds som vanligt på Discovery+.
Om du tecknar ditt abonnemang via den här länken går en del av kostnaden till Degerfors IF.