Inför Vänersborg: ”Vi är svåra att göra mål på”

Det har blivit dags för damerna att kliva in i den femte omgången av Division 1 Norra Götaland. För motståndet imorgon står Vänersborgs FK och Rö’vitt siktar på att inkassera tre nya poäng.

Vänersborgs FK har inlett seriespelet med två oavgjorda matcher och två förluster. I sin senaste match kryssade laget hemma på Vänersvallen mot Ljungskile SK. Laget har på de fyra inledande matcherna gjort fem mål och släppt in 12, vilket ger en målskillnad på -7.

Degerfors IF fortsätter att ånga på och mot IFK Hallsberg blev det en rejäl islossning för laget, som vann med hela 5-0 efter mål av Rosie Orr, Sarah Bergman, Tyra Eriksson och Jessica Axelsson, som blev tvåmålsskytt. Laget står på sju poäng efter fyra spelade omgångar, ett facit som tränare Yrjö Toivonen är nöjd med såhär långt.

En fin poängskörd hittills, hade du räknat med det innan säsongen drog i gång?

– Jag delar upp serien fyra matcher i taget och jag har siktat på att vi får med oss 2-1-1 varje gång. Med andra ord är målet uppnått såhär långt. Imorgon börjar det en ny omgång för oss och vi ska ta en seger direkt, säger Yrjö Toivonen.

5-0 senast mot Hallsberg, kan du ta oss igenom den matchen?

– Det var en oerhört stark laginsats. Lagdelarna satt ihop och flickorna följde Patriks taktiska direktiv. 1-0 var i underkant i paus, men vi fick retroaktiv betalning i andra.

Vad är du nöjd med hittills?

– Den taktiskt drivna fotbollen som vi spelar och naturligtvis poängskörden. Men det grämer mig att vi inte fick en pinne mot Rössö, men det ska de få betala för i höst när de gästar Stora Valla.

Två insläppta mål på fyra matcher som nykomling, tankar kring det?

– Tack vare att spelarna följer de taktiska direktiven slaviskt så är vi svåra att göra mål på. Sedan har vi seriens bästa innerback också. Så är det.

Vad har du för tankar inför morgondagens match mot Vänersborg?

– Precis som mot Hallsberg. Följer vi Patriks fotbollsdirektiv och gör mål på våra chanser så kommer vi att ta tre poäng. Vi kommer att få ungefär 5-7 målchanser imorgon och då är det viktigt att målen sitter, avslutar Yrjö Toivonen.

Truppen

Anna Zander, Emma Tryggvesson, Rosie Orr, Sarah Bergman, Ida Henriksson, Emilia Dahlström, Elin Lindbäck, Rebecca Ståhlhammar, Jessica Karlsson, Erica Ericsson, Jessica Axelsson, Tyra Eriksson, Wilma Holgersson, Jamie Tiurianiemi, Alma Nielsen, Sofie Petri och Moa Ivansson.

Praktisk information

Matchen spelas lördag kl. 17:00 på Stora Vallas konstgräsplan. Entréerna öppnar ca en timme innan avspark. Inträdet kostar 50 kr.
Du som inte har möjlighet att se matchen live, kan streama den via Spiideo. Det kostar 59 kr att streama matchen och intäkterna går till damlaget. Klicka på den här länken för att ta dig till matchen.

Tack till våra årskortsinnehavare!

Conny Svensson, Nicklas Neuman, Håkan Lennartsson, Patrik Werner, Nicklas Eriksson, Mayvor Åsbom, Anette Blom, Henrik Strömlund, Charlotte Silverhjelm, Hugo Forsberg, Mats Brohagen, Gudrun Nilsson, Herman Carlsson, Inga Maj Sundqvist, Ulf Werner, Anna Sundqvist, Stig Ove Nilsson, Fredrik Rakar, Carolina Hamberg, Lars Weman, Bengt Arne Olsson, Liselott Wahlström, Dan Ackefur, Mattias Hermansson, Kristina Olsson, Kennet Karlsson, Börje Söderström, Liselotte Evaldsson, Håkan Lennartsson, Åke Persson, Tommy Kihl, Robert Johansson, Siv Mattsson, Liselotte Evaldsson, Per Mattsson, Olof Andersson, Henrik Lilja, Roger Werner, Johan Rosenqvist, Annelie Rosenqvist, Rikard Werner, Anders Larsson, Andreas Friman Zetterman, Johan Wargclou, Anneli Zander, Tomas Zander, Andreas Björk, Sigvard Bengtsson, Lina Gustafsson, Sofie Dahlin, Anette Karlsson, Sebastian Hammertoft, Johan Wase, Muris Beslagic, Jessica Axelsson, Michael Ivansson, Pierre Barsoma, Monica Karlsson, Carolina Nyberg-Höglander, Anders Bolinder, Ebba Henriksson, Lars Henriksson, Kerstin Henriksson, Maria Holgersson, Lars Bratt, Aulikki Tryggvesson, Kjell Tryggvesson, Per Damm, Annapia Skoda och Ralf Edström.

Vill du också bli årskortsinnehavare?
Swisha 400 kr till 123 395 18 11. Ange ”damlaget” i betalningen.