Inför Svenska cupen: Skiljebo SK

Äntligen har det blivit dags för Svenska cupen. Lördag den 19 februari kl. 13:00 inleds gruppspelet och Degerfors IF ställs mot Skiljebo SK i den första tävlingsmatchen sedan 5 december.

Degerfors kommer från en försäsong med blandade resultat. Fyra matcher har renderat två segrar, en oavgjord och en förlust. Läget och stämningen i truppen är bra, men det är några spelare som fattas på grund av skadekänningar.

Skiljebo SK spelar till vardags i division 2 och har på vägen till gruppspelet i Svenska cupen slagit ut Jönköpings Södra IF. En motståndare som inte bör underskattas trots att man spelar flera divisioner lägre än Degerfors.

Andreas Holmberg delar med sig av sina tankar inför starten av Svenska cupen.

Vad har du för tankar om försäsongen hittills?

– Det har varit en försäsong som gått lite upp- och ner men vi tycker att vi blir bättre och bättre hela tiden. Jag tycker att sett relativt bra ut.

Hur är läget i truppen?

– Det börjar klarna. Läget ser bättre och bättre ut hela tiden där också. Vi har några spelare som inte är tillgängliga imorgon.

Svenska cupen drar igång imorgon med match mot Skiljebo, vad har du för tankar kring den matchen?

– Det känns jätteinspirerande att börja spela tävlingsmatcher. Jag hoppas att vi får se ett Degerfors IF som är spelsugna och vill spela fotboll imorgon.

Skiljebo, till vardags i division 2, kanske den största matchen någonsin för någon spelare där. Hur går man in i en sån match, där man är storfavorit på det sättet?

– Vi behöver vara ödmjuka inför uppgiften och vi vet att de slog ut Jönköpings Södra i kvalet. Då kan man inte vara ett dåligt lag, så det gäller att vi gör våra saker. Fokuserar vi på det vi ska göra under hela matchen så hoppas jag att vi kan vinna.

Efter Skiljebo väntar GIF Sundsvall och Elfsborg, vad har du för tankar om gruppen?

– Det är en tuff grupp naturligtvis med tre allsvenska lag i gruppen och två matcher på bortaplan. Det kommer att bli tufft, vi har som ambition att vinna varje match. Samtidigt så fokuserar vi på att vi ska se bra ut och göra bra prestationer. Det är i början av april vi ska vara som allra bäst, men med det sagt så går vi in för att vinna varje match.

Vad kommer att krävas för att vi ska ta oss vidare till slutspel?

– Det kommer att krävas jättemycket från oss. Antagligen minst sju poäng vilket innebär att vi kommer behöva rubba Sundsvall och Elfsborg.

Matchtruppen

Jeff Gal, Filip Järlesand, Gustav Granath, Sean Sabetkar, Sebastian Ohlsson, Diego Campos, Johan Bertilsson, Dijan Vukojevic, Christos Gravius, Erik Lindell, Daniel Krezic, Erik Grandelius, Rasmus Örqvist, Anton Kralj, Erik Grandelius, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Justin Salmon, Adhavan Rajamohan och Nikola Djurdjic.

Ej tillgängliga spelare: Oscar Wallin, Ronald Mukiibi, Jakob Andersson, Alfie Whiteman och Joe Gyau.

Avspark kl. 13:00 på Iver Arena i Västerås.
För frågor rörande biljettpriser, parkeringsplatser och liknande hänvisar vi till Skiljebo SK:s webbplats.

Matchen sänds på Cmore.