Inför Svenska cupen mot GIF Sundsvall

Det har blivit dags för den andra gruppspelsomgången i Svenska cupen när GIF Sundsvall gästar Stora Valla på söndag.

Degerfors IF kommer till matchen med en 6-1-seger mot Skiljebo SK i ryggen. En match som Degerfors dominerade till allra största del och genomförde planenligt. På söndag väntas betydligt svårare motstånd i form av GIF Sundsvall som är nykomlingar i Allsvenskan inför 2022.

GIF Sundsvall har hittills spelat fyra matcher under försäsongen och de har resulterat i två förluster, en oavgjord och en seger. I senaste gruppspelsomgången förlorade laget med 2-3 mot Elfsborg, som Degerfors IF ställs emot i nästa omgång. Endast vinnaren av gruppen går vidare till slutspel, därför är det viktigt med tre poäng mot GIF Sundsvall på söndag. På Svenska fotbollsförbundets webbplats kan du se tabell och resultat i Grupp 4, där Degerfors IF ingår tillsammans med GIF Sundsvall, IF Elfsborg och Skiljebo SK.

En av Degerfors IF:s främsta målskyttar under försäsongen är Dijan Vukojevic som ser fram emot matchen mot ”Giffarna”. Han tycker att stämningen är bra i laget och har goda förhoppningar om tre poäng.

Du har stått för en bra försäsong, hur skulle du summera den hittills?

– Den har varit ganska bra. Jag har kommit in i min position och gänget på ett fint sätt. Jag har gjort några poäng men kunde ha gjort fler. Överlag tycker jag att vi gjort det bra.

Hur är känslan i laget?

– Jättefin. Vi har verkligen en fin sammanhållning, vilket är lite unikt eftersom det gått så snabbt. Jag har inga klagomål alls utan vi har jättekul i och utanför omklädningsrummet. På planen försöker vi hjälpa varandra så mycket som möjligt.

Mål mot dina gamla lagkamrater i Norrby och två mål senast mot Skiljebo. Blir det tredje gången gillt på söndag?

– Det hoppas jag! Jag försöker bara göra mål varje gång jag får en chans och jag är övertygad om att vi kommer att skapa lägen, så jag hoppas få göra mål på söndag också.

Vad förväntar du dig av matchen?

– Det kommer att bli en tuff, svårspelad match. Det är svårt att säga på förhand men det kommer att bli en mycket jämnare match än mot Skiljebo senast.

Vad krävs för tre poäng mot Sundsvall?

– Vi har tittat lite på Sundsvall och hur de spelar. Det krävs tålamod och att vi är disciplinerade. Vi måste vara försiktiga och inte tappa boll i fel lägen, avslutar Dijan Vukojevic.

Truppen

Jeff Gal, Filip Järlesand, Gustav Granath, Oscar Wallin, Sean Sabetkar, Sebastian Ohlsson, Diego Campos, Johan Bertilsson, Dijan Vukojevic, Christos Gravius, Erik Lindell, Daniel Krezic, Rasmus Örqvist, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Justin Salmon, Adhavan Rajamohan och Nikola Djurdjic.

Ej tillgängliga spelare: Anton Kralj, Jakob Andersson, Erik Grandelius, Ronald Mukiibi, Alfie Whiteman och Joe Gyau.

Matchen börjar 17:30 och spelas som planerat på Stora Vallas konstgräsplan.
Entré sker vid grinden vid konstgräsplanen, närmast huvudentrén. Insläpp från 16:30.

Entréavgift: 100 kr, endast betalning med Swish. Gratis inträde för medlemmar och årskortsinnehavare.
Matchen sänds på Cmore och om du tecknar ditt abonnemang via den här länken, så går en del av avgiften till Degerfors IF.

Avspärrningar

På kartan nedan kan du se var avspärrningarna finns (markerat med rött). På parkeringen längs med konstgräsplanens långsida finns stora högar med schaktmassor. Det innebär att det inte kommer att gå att parkera eller vistas där. Parkeringsplatsen längs med A-planens huvudläktare ner mot Letälven är också inhägnad och avstängd. Vi rekommenderar dig som kommer med bil att i första hand välja någon av de parkeringsplatser som markerats ut med ett P på kartan nedan.