Inför seriepremiären: ”Det är det här vi gått och väntat på sedan vi gick upp”

Ikväll är det äntligen dags för damerna att ta sig an Division 1 Norra Götaland. För motståndet står inga mindre än IK Rössö Uddevalla på gemytliga Fridhemsvallen.

Damernas försäsongsfacit ser ut som följande: Tre vinster och tre förluster (varav en efter förlängning i DM). En klart godkänd försäsong, där så gott som alla motståndare spelar på samma nivå som Degerfors IF rent seriemässigt. Laget ska nu kliva in i landets tredje högsta serie som inleds mot ett starkt motstånd i form av IK Rössö Uddevalla, som 2021 slutade tvåa i serien.

En av spelarna som sett fram emot seriepremiären är Ida Henriksson.

Hur känns det att äntligen köra igång?

– Riktigt roligt, det är det här vi gått och väntat på ända sedan vi gick upp och alla är väldigt taggade. Nu vill jag bara att det ska dra igång, säger Ida Henriksson.

Känslan i laget?

– Den är väldigt bra, vi har ju många nya och många som fortsätter. Det känns som att alla har kommit in bra i laget och vi har lärt känna varandra. Vi har blivit starkare som lag, tycker jag.

Berätta om dina tankar inför matchen.

– Man är ju lite nervös, men jag är väldigt taggad och jag tror att det kommer att gå bra. Jag hoppas att vi som lag kommer att jobba tillsammans och det kommer säkert att bli väldigt mycket defensivt. Jag hoppas att vi håller ihop och att vi lyckas göra det bra och att jag själv kan bidra mycket både bakåt och hålla tight, men även att jag kommer upp på kanten så som jag brukar göra.

Truppen

Tillgängliga spelare: Alma Nielsen, Anna Jansson, Anna Zander, Elin Lindbäck, Emma Tryggvesson, Emilia Dahlström, Erica Eriksson, Ida Henriksson, Jessica Axelsson, Jessica Karlsson, Maja Edlund, Moa Ivansson, Rebecca Ståhlhammar, Rosie Orr, Sofie Petri, Tyra Eriksson. och Wilma Holgersson.

Matchen börjar 19:00 och spelas på Fridhemsvallen i Uddevalla. Följ matchen i appen Min Fotboll.