Oberäkneligt ÖSK väntar: ”Bara en match vi har att utgå från”

Jag var inte född när Bruket kvalade mot Djurgården. Men farsan och farfar stod på läktaren. I alla fall enligt mamma.

Jag var fem år när farsan körde av vägen. Inget blev likadant igen. Och jag fattade kanske inte då hur mycket Bruket skulle betyda i mitt liv. Eller så fattade jag visst.

Jag var nio år när mamma skällde ut en AIK:are på Råsunda för att han sagt åt mig att hålla käften när jag och farfar kom i rö’vitt.

Jag var 13 år när jag och brorsan såg Bruket förlora premiären i norrettan. Och jag hade hunnit fylla 14 när jag och mamma kramade Lallet den där dagen.

Jag var 23 år när farfar trots ett svikande minne följde med till Valla. För Degerfors har man koll på hur mycket minnet än sviker.

Jag är 25 när Bruket vaknar. Och jag mamma och brorsan vi står där. Med farsan och farfar i ryggen.

– Gustav Jacobson

Har du också en #bruketvaknar-berättelse? Maila till bruketvaknar@degerforsif.se och glöm inte bort att bifoga en bild!

Efter en lång period av nederlag har Degerfors herrar nu två segrar och ett kryss med sig från de tre senaste matcherna. I morgondagens derby ställs man mot ett Örebro SK som sedan uddamålssegern mot IK Sirius den 2 augusti endast vunnit en allsvensk match, hemma mot tabelljumbon Östersunds FK.

Rödvitt åker till Behrn Arena med ett förmodat stort publikstöd i ryggen (köp din biljett till bortasektionen här!) och en intressant konkurrenssituation i de offensiva lagdelarna. Skyttekungsutmanaren Victor Edvardsen är tillbaka efter avstängning, superrutinerade Nikola Đurđić är tillbaka efter sjukdom och i deras frånvaro visade Johan Bertilsson och Villiam Dahlström prov på strålande form i mötet med Halmstads BK.

Med det i åtanke, hur resonerar ni kring laguttagningen?

– Vi tänker att det är glädjande att alla är tillgängliga och att det är bra spelare som dessutom är i form. Sedan är det omöjligt att starta med alla du räknade upp, men det är ju mitt och ”Adde” Holmbergs jobb att hitta den bästa lösningen utifrån förutsättningarna, säger tränare Tobias Solberg och fortsätter:

– Man vill ju ha spelare som är i gott slag. Det kommer stärka oss under hela slutspurten av allsvenskan.

ÖSK har precis gjort ett tränarbyte. Då blir det en del förändringar. Gällande första försöket, alltså matchen mot IFK Göteborg, verkar många vara överens om att det blev en katastrof. Gör det att det kommer finnas en viss oberäknelighet i det Örebro ni ska möta imorgon?

– Ja, det tycker jag. Det är ju bara en match vi har att utgå från. Det var ett litet experiment, men de spelade upp sig betydligt i den andra halvleken. Nu har de fått ytterligare någon vecka att träna så det kommer ju vara ett bättre lag. Dessutom spelar de hemma på sitt konstgräs, vilket också är en viktig aspekt. De kommer, precis som vi, att vara redo inför matchen imorgon.

Tror ni er ändå veta vad som väntar?

– Ja, det tror jag. Dels har vi allt runtomkring. En himla härlig atmosfär, den inramningen. Vi kommer möta ett hårt jobbande och kämpande Örebro i behov av poäng. Det kommer finnas lika hungriga lag på båda sidorna av planen.

Du nämner inramningen. Stämningen inför den här matchen har ju blivit väldigt upptrissad. Hur ska ni göra för att det inte ska övergå i en övertändning?

– Det är den stora balansgången. Vi behöver ha hjärta, men vi behöver ha en lika stor del hjärna när vi går in i den här matchen. Vi ska, precis som inför varje match, fokusera på det vi ska göra. Klarar man att hantera det samtidigt som hjärtat är på rätt plats kommer det gå bra, men det blir en prövning. Det är ju lite nytt för många av oss, även om vi spelat inför publik förut. Det blir lite speciell stämning när uppbyggnaden är som den är inför det här derbyt, säger Solberg och tillägger:

– Jag hoppas det blir en fin och bra inramning. Inte bara en massa hat, det hör inte ihop med fotboll. Jag vill se många som stöttar sitt lag. Det är det viktigaste.

Đurđić och Edvardsen är som sagt tillbaka. Hur ser det ut i truppen i övrigt?

– Alla utom Nicklas Maripuu är i full träning. Vi hade några avbräck i början av veckan, men nu är alla tillgängliga.

Så här ser matchtruppen ut:

Alfie Whiteman, Gustav Granath, Jonathan Tamimi, Sean Sabetkar, Oliver Ekroth, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Victor Edvardsen, Axel Lindahl, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Justin Salmon, Jeff Gal, Nikola Đurđić

Derbyt startar klockan 19:00 och vi hoppas förstås att du både vill och kan se det på plats. Om inte påminner vi att alla allsvenska matcher går att se på Discovery+.