Inför matchen mot Norrby

På lördag beger sig herrlaget ner till Borås för att spela försäsongsmatch nummer fyra. För motståndet står Norrby IF på Borås Arena.

Degerfors kommer till matchen med två vinster och en förlust i försäsongsbagaget, senast 2-1 seger mot Örebro Syrianska. Norrby är en välbekant motståndare för Degerfors på många sätt och vis. Framför allt som seriekonkurrent i Superettan, men i synnerhet för spelarna Abdelrahman Saidi, Dijan Vukojevic och Rasmus Örqvist, som alla tre representerat just Norrby innan de anslöt till Degerfors.

Norrby kommer från en stark säsong i Superettan, där man missade allsvenskt kval på målskillnad. Johan Bertilsson, som slog till med två mål i tisdags mot Örebro Syrianska ser fram emot matchen och tror att det blir ett bra genrep inför Svenska cupen.

– Känslan är bra i laget. Om vi tittar på matcherna känner vi väl att det finns lite mer att ge i prestationerna. Det är den tiden på året då det är bra att lära sig saker. Vi blir bättre och bättre ju mer vi spelar ihop oss och ju mer tid vi får med varandra.

En klassisk försäsongsdrabbning i tisdags, där kylan var påtaglig och finliret lyste med sin frånvaro under delar av matchen. Du stod för två mål. Vad har du för tankar kring den matchen och vad tar du med dig?

– Vi mötte ett motstånd som gjorde det svårt för oss med deras försvarsspel. Det var mycket man-man där vi spelade upp oss mot slutet. För egen del var det skönt att få göra mål så klart, men det viktigaste är att vi blir bättre och utvecklas under försäsongen.

Ny match imorgon mot lite svårare motstånd i form av Norrby. Vad tänker du där?

– Det blir en bra match för oss mot ett lag som gjort det bra under fjolåret och som vi haft tuffa matcher mot historiskt. Det blir en bra motståndare och bra match för oss. Ett bra genrep inför cupen också.

Vad hoppas du kunna få ut av matchen?

– Att fortsätta bygga relationer med de nya spelarna på planen och känna att man orkar mer och mer för varje match. Även om jag känner mig fysiskt stark är det viktigt med matchminuter här i februari.

Dijan Vukojevic och Rasmus Örqvist har ju nyligen anslutit från Norrby, har de kommit med någon insider-info?

– Haha, inte så mycket faktiskt. De kanske har pratat med tränarna. Vi känner i laget att vi har koll på Norrby och vad vi kan förvänta oss. Det blir en kul match, avslutar Johan Bertilsson.

Avspark kl. 14:00 på Borås Arena.
För frågor rörande biljettpriser, parkeringsplatser och liknande hänvisar vi till Norrby IF:s webbplats.

Borås Tidning sänder matchen live på bt.se. Vill du se matchen kan du köpa tillgång till bt.se under ett dygn för 59 kr.
Köp tillgång till bt.se via den här länken.

Truppen

Följande spelare är tillgängliga i matchen mot Norrby: Lucas Bertilsson, Gustav Granath, Ronald Mukiibi, Sean Sabetkar, Liam Svensson, Oscar Wallin, Ludvig Steen, Diego Campos, Johan Bertilsson, Dijan Vukojevic, De Bievre Ilunga, Daniel Krezic, Rasmus Örqvist, Anton Kralj, Erik Grandelius, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Sixten Eriksson och Jeff Gal.

Ej tillgängliga spelare: Sebastian Ohlsson, Christos Gravius, Erik Lindell, Jakob Andersson, Justin Salmon, Adhavan Rajamohan, José Segura Bonilla och Nikola Djurdjic.