Inför Malmö FF hemma: ”Vi har höjt tempot”

Imorgon ställs Rö’vitt mot nyblivna cupmästarna tillika regerande svenska mästarna Malmö FF. En på förhand svår match för Degerfors IF, som senast åkte på en snöplig förlust mot Varberg. Matchen är den sista innan det allsvenska uppehållet, som pågår i nästan en månad.

Malmö FF kommer till Stora Valla med en cupfinal, som gick till förlängning och sedermera straffläggning, i ryggen. I Malmö saknas dessutom de två nyckelspelarna Anders Christiansen och Oscar Lewicki i söndagens match. I Degerfors IF öppnar avstängningen av Sebastian Ohlsson upp för 17-årige talangen Amir Mohammadi, som tillhör akademin, i morgondagens trupp.

I Malmö återfinns två spelare med Degerfors-anknytning. Ola Toivonen, som är född och uppväxt på Bruket samt målvakten Ismael Diawara, som lämnade Degerfors IF så sent som i somras. De båda spelarna hade nyckelroller i straffläggningen under cupfinalen.

Degerfors kommer till matchen med en fin träningsvecka bakom sig där laget tränat fyra pass med boll och ett gemensamt gympass. Träningspassen har som vanligt inletts med gemensam frukost och genomgångar av föregående respektive kommande matcher. Mot Varberg senast gjorde laget en spelmässigt fin insats och en spelare som gjorde 90 minuter då var Rasmus Örqvist.

Snöplig förlust mot Varberg senast, vad har du att säga om den matchen?

– Jag tycker att vi förtjänar mer än vad vi får ut i den matchen. Det blev ett snöpligt slut på matchen och vi är oerhört revanschsugna, säger Rasmus Örqvist.

Ni växer varje match och det ser bättre och bättre ut. I synnerhet de två senaste, även om det blev förlust. Vad har ni filat på i veckan?

– Vi har match för match förbättrat oss och kommit till en bättre nivå, helt enkelt. Försvarsmässigt tycker jag det funkat bra och anfallsspelet börjar sätta sig mer och mer. Det känns riktigt bra faktiskt.

– Vi har pratat mycket om att höja inställningen, attityden att jobba för laget. Vi ska ta löpningar för varandra, göra saker mer som ett lag helt enkelt och det ska avspegla sig i anfallsspelet. När vi öppnar ytor för varandra blir det lättare att spela fotboll och det tycker jag att vi gör nu. Det är den största skillnaden jämfört med början på säsongen. Sedan har vi höjt tempot på träningarna och det ska vi ta med oss in i matcherna.

Match imorgon mot Malmö FF imorgon, vad har du för tankar inför den matchen?

– Det är klart att det kommer bli en tuff match. De har tre raka förluster i Allsvenskan men nu vann de cupen här senast. Jag tror att vi kommer att vara hungrigare än dem imorgon.

Vad krävs för att ta tre poäng imorgon?

– Det är det samma som de senaste matcherna. Det är hårt jobb och ett försvarsspel som lägger grunden för att ta tre poäng. Det är det som är det största fokuset imorgon, avslutar Rasmus Örqvist.

Truppen

Tillgängliga spelare: Alfie Whiteman, Gustav Granath, Sean Sabetkar, Amir Hossein Mohammadi, Diego Campos, Johan Bertilsson, Dijan Vukojevic, Christos Gravius, Erik Lindell, Daniel Krezic, Amir Mohammadi, Rasmus Örqvist, Anton Kralj, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Justin Salmon och Adhavan Rajamohan, Jeff Gal och Nikola Djurdjic.

Ej tillgängliga spelare: Ronald Mukiibi, Joe Gyau, Oscar Wallin, Sebastian Ohlsson och Jakob Andersson.

Praktisk information

Matchen börjar kl. 15:00 och vi firar mors dag på Stora Valla. Ta med din mor till öltältet (också känt som Allmänhetens tält) så bjuder vi på kaffe och muffins! Det är dessutom matchtröjans dag och vi har rabatterade priser på våra matchtröjor som kan köpas i souvenirboden för endast 695 kr (vuxen, ordinarie pris 895 kr) och 595 kr (barn, ordinarie pris 795 kr).

Entrén som gäller för hemmapubliken är huvudentrén. Biljett köper du enklast via degerforsif.ebiljett.nu eller på Leva Livet Butik på Medborgargatan 1 i Degerfors. Bortasupportrar hänvisas till den västra entrén mot Letälven.

Du som inte har möjlighet att vara på plats kan som vanligt se matchen live på Discovery+.
Om du tecknar ditt abonnemang via den här länken går en del av kostnaden till Degerfors IF.