Inför länsderbyt mot Hallsberg: ”Viktigt att vi sätter lägena som vi skapar”

Imorgon är det dags för årets första länsderby när IFK Hallsberg kommer till Stora Valla. Degerfors kommer till matchen med positiv energi efter en fin säsongsinledning som nykomlingar i Division 1 Norra Götaland.

Hallsberg har inlett Division 1 Norra Götaland med två förluster och en oavgjord, vilket placerar laget på en 10:e plats i tabellen. I senaste matchen fick laget med sig en poäng när man spelade 1-1 mot Vänersborg. Degerfors IF har haft en bättre poängskörd. En förlust, en vinst och nu senast ett oavgjort resultat mot Friskopojkarna från Herrljunga. En godkänd inledning på Division 1-äventyret för tjejerna som går från klarhet till klarhet och som knappt släpper till någonting bakåt. Mittfältsmotorn Emilia Dahlström tycker att laget spelar bra, men måste ta vara på sina chanser framåt.

Fyra poäng på de tre inledande matcherna, det får man väl ändå se som godkänt?

– Ja absolut. Det är kul att vara i gång och det är en positiv känsla i laget. Vi har hängt med bra och vi kunde ha fått med oss poäng i alla matcherna. Vi har visat att vi är minst lika bra som de andra lagen i divison 1, säger Emilia Dahlström.

Ta oss igenom den senaste matchen mot Friscopojkarna

– Svårspelad. Vi hade egentligen inget spel överhuvudtaget. Vi var inte helt bekväma med underlaget eftersom vi tränat på konstgräs hela vintern. Första halvlek var så där, men i andra halvlek spelade vi bättre och skapade lägen där vi hade kunnat avgöra. Det blev många långbollar och inget finlir, men det var en del av planen för att inte släppa till några gratischanser bakåt.

Hur skulle du beskriva dina egna prestationer hittills?

– Helt ok. Man behöver vara skärpt på ett helt annat sätt och man har inte råd att stå och slappna av. Jag tror att jag hanterat motståndarna på ett bra sätt under de här tre matcherna. Som lag tycker jag att vi jobbar på bra och hjälper varandra.

Vad krävs för tre poäng på imorgon?

– Vi måste ju göra mål. I den här serien får man inte så många lägen så det är väldigt viktigt att vi sätter lägena som vi skapar. Bakåt tycker jag att vi är stabila och jag tror inte att vi kommer släppa in särskilt många mål i år. Men det är målproduktionen som måste öka.

Vad förväntar du dig av dig själv och laget i den matchen?

– Det krävs ju att vi gör en bra match. Varje match är en viktig match och det spelar ingen roll vilka vi möter. Hallsberg är ett bra lag men jag tror och hoppas att vi är det bättre laget där ute när matchen är i gång, avslutar Emilia Dahlström.

Truppen

Anna Zander, Emma Tryggvesson, Rosie Orr, Sarah Bergman, Ida Henriksson, Emilia Dahlström, Elin Lindbäck, Rebecca Ståhlhammar, Jessica Karlsson, Erica Ericsson, Jessica Axelsson, Tyra Eriksson, Wilma Holgersson, Jamie Tiurianiemi, Alma Nielsen, Sofie Petri och Moa Ivansson.

Praktisk information

Matchen börjar kl. 14:00 och entréerna öppnar ca en timme innan avspark. Inträdet kostar 50 kr.
Du som inte har möjlighet att se matchen live, kan streama den via Spiideo. Det kostar 59 kr att streama matchen och intäkterna går till damlaget. Klicka på den här länken för att ta dig till matchen.

Tack till våra årskortsinnehavare!

Conny Svensson, Nicklas Neuman, Håkan Lennartsson, Patrik Werner, Nicklas Eriksson, Mayvor Åsbom, Anette Blom, Henrik Strömlund, Charlotte Silverhjelm, Hugo Forsberg, Mats Brohagen, Gudrun Nilsson, Herman Carlsson, Inga Maj Sundqvist, Ulf Werner, Anna Sundqvist, Stig Ove Nilsson, Fredrik Rakar, Carolina Hamberg, Lars Weman, Bengt Arne Olsson, Liselott Wahlström, Dan Ackefur, Mattias Hermansson, Kristina Olsson, Kennet Karlsson, Börje Söderström, Liselotte Evaldsson, Håkan Lennartsson, Åke Persson, Tommy Kihl, Robert Johansson, Siv Mattsson, Liselotte Evaldsson, Per Mattsson, Olof Andersson, Henrik Lilja, Roger Werner, Johan Rosenqvist, Annelie Rosenqvist, Rikard Werner, Anders Larsson, Andreas Friman Zetterman, Johan Wargclou, Anneli Zander, Tomas Zander, Andreas Björk, Sigvard Bengtsson, Lina Gustafsson, Sofie Dahlin, Anette Karlsson, Sebastian Hammertoft, Johan Wase, Muris Beslagic, Jessica Axelsson, Michael Ivansson, Pierre Barsoma, Monica Karlsson, Carolina Nyberg-Höglander, Anders Bolinder, Ebba Henriksson, Lars Henriksson, Kerstin Henriksson, Maria Holgersson, Lars Bratt, Aulikki Tryggvesson och Kjell Tryggvesson.

Vill du också bli årskortsinnehavare?
Swisha 400 kr till 123 395 18 11. Ange ”damlaget” i betalningen.