Inför Kalmar FF hemma: ”Tre poäng är det enda som gäller”

Imorgon är det dags för omgång 16 av Allsvenskan när Kalmar FF gästar Stora Valla. Tillbaka i truppen är Justin Salmon, som ådrog sig en hjärnskakning i matchen mot Norrköping, samt Diego Campos som var avstängd mot Mjällby senast. Med i truppen finns också nyförvärvet Albin Mörfelt.

Degerfors gjorde en spelmässigt fin insats i lördags nere i Listerlandet mot Mjällby, men fick vända hem helt utan poäng. En match där Degerfors hade greppet om matchen i 84 minuter, för att sedan falla ihop och släppa in två bollar i nät. De tre nyförvärven gjorde alla fina matcher och Elias Bouzaiene stod för assisten till Dijan Vukojevics mål. Imorgon finns ytterligare ett nyförvärv med i truppen i form av Albin Mörfelt. Degerfors placerar sig för tillfället på en jumboplats i tabellen, kvar på åtta poäng. 15 matcher återstår av Allsvenskan och 45 potentiella poäng att spela om.

Kalmar FF besegrade Elfsborg hemma på Guldfågeln Arena i söndags och huserar på en 6:e-plats i tabellen. På 15 spelade matcher har laget inkasserat 24 poäng. Det är ett defensivt starkt lag som bara släppt in 12 mål under första halvan av Allsvenskan. Åt andra hållet har man producerat 17 mål, som är en ganska blygsam siffra trots det goda tabelläget.

Degerfors har inte tagit någon poäng mot Kalmar FF sedan man klev upp i Allsvenskan, men huvudtränare Andreas Holmberg tycker att det är hög tid för ett trendbrott och är tydlig med att det är inget annat än tre poäng som gäller.

En spelmässigt fin insats i 84 minuter mot Mjällby senast. Vad tar du med dig från den matchen?

– En riktigt bra match prestationsmässigt, men en lika stor besvikelse att vi till slut förlorar den matchen. Man var ju helt tom efteråt. Det var tråkigt, men vi får ta med det försvarsspel vi visade upp i 84 minuter och försöka hålla det i 90 plus tillägg imorgon.

Nu har det förvisso bara spelats en match, men vilket effekt tycker du att nyförvärven gett?

– Gustaf och Omar som startade gjorde två riktigt bra prestationer. Elias gjorde det också riktigt, riktigt bra när han kom in. Alla har kommit in med riktigt bra energi i gruppen, vilket är väldigt viktigt för oss. Albin har sett fin ut i veckan och det ska bli spännande att se honom under match.

– Det är jättetuff konkurrens om platserna nu och flera spelare som är missnöjda över att de inte startar. Det är ingenting konstigt utan det är så det ska vara. Konkurrensen har tätnat och vi har ökat spetsen i laget. Det känns jättebra.

Match mot Kalmar imorgon, vad har du för tankar kring den matchen?

– Att det är en svår uppgift, naturligtvis. Samtidigt går ju vi för tre poäng. Vi behöver tre poäng och det är det enda som gäller. Det kommer att bli svårt, vi behöver göra en fläckfri insats för att kunna ta de här poängen, avslutar Andreas Holmberg.

Truppen

Truppen mot Kalmar FF: Alfie Whiteman, Gustav Granath, Sean Sabetkar, Sebastian Ohlsson, Diego Campos, Johan Bertilsson, Dijan Vukojevic, Erik Lindell, Daniel Krezic, Gustaf Lagerbielke, Rasmus Örqvist, Albin Mörfelt, Omar Faraj, Elyas Bouzaiene, Adam Carlén, Justin Salmon, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal.

Utanför truppen/ej tillgängliga spelare: Ronald Mukiibi, Joe Gyau (avstängd), Oscar Wallin, Christos Gravius, Anton Kralj, Nikola Djurdjic.

Praktisk information

Vi öppnar upp entréerna 90 minuter innan avspark. Kom ner till Valla och njut av (förhoppningsvis) fint väder, livemusik av The Degens, samt något att äta och dricka.

Du som inte har möjlighet att vara på plats kan som vanligt se matchen live på Discovery+.
Om du tecknar ditt abonnemang via den här länken går en del av kostnaden till Degerfors IF.