Inför IF Elfsborg – Degerfors IF

På söndag är det dags för gruppfinal i Svenska cupen när Degerfors IF ger sig ner till Borås för att spela mot Elfsborg. Matchen är direkt avgörande för vilket lag som får spela kvartsfinal och Degerfors IF behöver ta tre poäng för att gå vidare.

Degerfors kommer till Borås arena med en fin insats mot GIF Sundsvall i ryggen. Imorgon väntar årets hittills svåraste match som ska kröna vinnaren i Grupp 4 och avgöra vilka som går till kvartsfinal. Både Degerfors och Elfsborg står på sex poäng inför matchen men Elfsborg har fler gjorda mål än Degerfors, vilket gör att de går vidare vid ett oavgjort resultat.

Adam Carlén gjorde en riktigt bra match mot GIF Sundsvall och han är optimistisk inför morgondagens avgörande.

Stort spelmässigt övertag i söndags mot GIF Sundsvall, hur är känslan efter den matchen?

– Riktigt bra känsla, skönt att få göra första riktigt bra matchen. Vi har känt att det varit lite knackigt under försäsongen vad gäller prestationerna över 90 minute, så det var skönt att få göra en bra match mot allsvenskt motstånd och känna att vi fick ordning på de saker vi ville få ordning på.

Beskriv din insats mot GIF Sundsvall.

– Jag kom in fint i matchen och kunde bidra med jag är bäst på. Återerövringarna satt riktigt bra och vi fick fast dem i pressen. Vi samarbetade riktigt bra i laget och kunde driva upp mycket boll för att skapa massor av lägen. En bra genomförd match skulle jag säga.

Hur är stämningen i laget?

– Det är riktigt bra. Det är ett skönt ”go” i gruppen, bra fart på träningarna och skön stämning i omklädningsrummet. Det är bara positivt.

Vad krävs för att vinna på söndag?

– Mycket. Det är ett allsvenskt topplag vi ställs emot, men samtidigt vann vi i cupen mot dem förra året och gjorde en bra match mot dem här på Stora Valla i Allsvenskan. Vi skapade många lägen men fick inte in bollen. De spelar enkelt och vinner många dueller, så det kommer krävas mycket från oss vad gäller duellspel och speluppbyggnad då de är ett presstarkt och intensivt lag. Vi behöver stå upp bra i närkampsspelet och vara snabba i våra beslut med bollen, avslutar Adam Carlén.

På Svenska fotbollsförbundets webbplats kan du se tabell och resultat i Grupp 4.

Truppen

Jeff Gal, Filip Järlesand, Gustav Granath, Ronald Mukiibi, Sean Sabetkar, Oscar Wallin, Sebastian Ohlsson, Diego Campos, Johan Bertilsson, Dijan Vukojevic, Christos Gravius, Erik Lindell, Daniel Krezic, Rasmus Örqvist, Adam Carlén, Justin Salmon, Adhavan Rajamohan och Nikola Djurdjic.

Ej tillgängliga spelare: Anton Kralj, Jakob Andersson, Abdelrahman Saidi, Erik Grandelius, Alfie Whiteman och Joe Gyau.

Matchen börjar 15:15 och spelas på Borås arena.
Bortasupportrar hänvisas till Sektion F2 på Sjuhäradsläktaren. Biljetter hittar du via den här länken.

Matchen sänds på Cmore och om du tecknar ditt abonnemang via den här länken, så går en del av avgiften till Degerfors IF.