Inför Hertzöga borta: ”Bäst inställning vinner”

Imorgon är det dags för omgång 20 av division 1 Norra Götaland. Femteplacerade Degerfors IF ställs mot tabellfyran Hertzöga BK i en match där båda lagen slåss för att undvika kvalplatsen när serien summeras.

Degerfors kommer till morgondagens match med en onödigt spännande match hemma mot Råda BK i bagaget. Slutresultatet 3-2 innebär för Degerfors del att man som sämst kan hamna på en sjätteplats när serien är slut. Positivt, naturligtvis, även om spelarna och ledarna gärna undviker kvalet och tar en av platserna som garanterar spel i division 1 även 2023.

Hertzöga placerar sig precis ovanför Degerfors i tabellen. Poängskörden är densamma som Degerfors, men målskillnaden är bättre. I den senaste omgången tog laget en komfortabel seger borta mot IFK Hallsberg med 2-0. Tabellen för Division 1 Norra Götaland hittar du här.

Degerfors IF har tre matcher kvar innan serien är slut. Imorgon möter man Hertzöga, söndag den 2 oktober tar man emot Ljungskile hemma och i sista omgången möter man Trollhättan borta. Ingen enkel uppgift, med andra ord. Tränare Lina Mattsson tror på en jämn match och att inställningen blir en avgörande faktor.

Vinst 3-2 mot Råda i lördags, vad tycker du om den matchen?

– Vi gjorde det onödigt spännande. Vi var det bättre laget hela tiden fram till det att de gör sitt första mål. Då går vi ner oss och de lyckas till och med kvittera. Men efter det så samlade vi ihop oss och återtog ledningen. Därefter kändes det säkert, säger tränare Lina Mattsson.

Segern innebär att det i sämsta fall blir en kvalplats. Tankar om det?

– Det är klart att det känns lite tryggare, men ett kval kan bli riktigt svårt. Vi är absolut inte nöjda utan ska försöka ta en plats högre upp. Vi ska gå för seger i de matcherna som är kvar.

Tankar om matchen imorgon?

– Hertzöga är ett lag som vi alltid haft svårt mot. I mina ögon är Hertzöga ett av seriens bästa lag, de är bra. Jag tror att det kommer bli en tuff match och jag vill se ett supertaggat Degerfors. De ligger före oss i tabellen och vi slår bäst ur underläge. Det är deras hemmaplan och de är favoriter, det passar oss. Bäst inställning vinner. De kommer säkert ha mer boll än oss, men det gör ingenting. Vi är trygga med att de för spelet.

Vad krävs för tre poäng mot Hertzöga?

– Vi behöver hålla tätt bakåt så länge vi kan för att stressa dem lite. Här är det superviktigt att vi tar vara på våra chanser. Det krävs ett jättehårt jobb från det att domaren blåser igång matchen tills att det är slut, avslutar Lina Mattsson.

Truppen

Anna Zander, Sofie Petri, Anna Jansson, Ida Mattsson, Kathlene Fernström, Ida Henriksson, Erica Ericsson, Jessica Axelsson, Emma Tryggvesson, Emilia Evaldsson, Rebecca Stålhammar, Elin Lindbäck, Maja Molin, Tyra Eriksson, Ellen Hultgren och Moa Ivansson.

Praktisk info

Matchen börjar kl. 15:00 och spelas på Ilanda IP i Karlstad. All nödvändig information hittar du på Hertzögas webbplats.

Tack till våra årskortsinnehavare!

Conny Svensson, Nicklas Neuman, Håkan Lennartsson, Patrik Werner, Nicklas Eriksson, Mayvor Åsbom, Anette Blom, Henrik Strömlund, Charlotte Silverhjelm, Hugo Forsberg, Mats Brohagen, Gudrun Nilsson, Herman Carlsson, Inga Maj Sundqvist, Ulf Werner, Anna Sundqvist, Stig Ove Nilsson, Fredrik Rakar, Carolina Hamberg, Lars Weman, Bengt Arne Olsson, Liselott Wahlström, Dan Ackefur, Mattias Hermansson, Kristina Olsson, Kennet Karlsson, Börje Söderström, Liselotte Evaldsson, Håkan Lennartsson, Åke Persson, Tommy Kihl, Robert Johansson, Siv Mattsson, Liselotte Evaldsson, Per Mattsson, Olof Andersson, Henrik Lilja, Roger Werner, Johan Rosenqvist, Annelie Rosenqvist, Rikard Werner, Anders Larsson, Andreas Friman Zetterman, Johan Wargclou, Anneli Zander, Tomas Zander, Andreas Björk, Sigvard Bengtsson, Lina Gustafsson, Sofie Dahlin, Anette Karlsson, Sebastian Hammertoft, Johan Wase, Muris Beslagic, Jessica Axelsson, Michael Ivansson, Pierre Barsoma, Monica Karlsson, Carolina Nyberg-Höglander, Anders Bolinder, Ebba Henriksson, Lars Henriksson, Kerstin Henriksson, Maria Holgersson, Lars Bratt, Aulikki Tryggvesson, Kjell Tryggvesson, Per Damm, Annapia Skoda, Kjell Hultgren, Gull-Britt Bolinder, Leif Elfving och Ralf Edström.

Vill du också bli årskortsinnehavare?

Swisha 400 kr till 123 395 18 11. Ange ”damlaget” i betalningen.