Inför Friscopojkarna borta: ”Förväntar mig stenhårt jobb”

Det har blivit dags för omgång 3 av Division 1 Norra Götaland och Degerfors beger sig imorgon ner till Herrljunga för att möta IK Friscopojkarna. Efter segern i hemmapremiären senast så är det framför allt optimism som genomsyrar laget, som fått en klart godkänd start på säsongen.

Degerfors IF står på 3 poäng och 2-2 i målskillnad såhär långt. Man gjorde en ypperligt genomförd match senast mot IK Lödöse Nygård och borde kanske kunnat göra ett eller två mål till. Det saknades knappast chanser och i långa perioder under matchen stod Brukets målvakt Anna Zander sysslolös. Backlinjen var som en mur, på mitten var det fysiskt tufft med många bollvinster och längs med kanterna var det skytteltrafik. IK Lödöse Nygårds mål var egentligen ingenting annat än otur. En fin insats, med andra ord.

Friscopojkarna är en, på förhand, svår motståndare som på de två inledande matcherna stått för 7 mål och 0 insläppta. De leder serien på målskillnad och i Degerfors är man säkra på att man ska kunna spräcka Friscopojkarnas nolla. Anfallaren Jessica Axelsson som stod för ett riktigt fint mål senast hoppas kunna göra ytterligare mål och är optimistisk inför matchen.

3 poäng senast mot IK Lödöse Nygård. Vad var det som gjorde att ni vann?

– Vi jobbade väldigt bra tillsammans och hade ett stabilt försvarsspel över hela planen i alla lagdelar. Vi hjälptes åt. Vi hamnade i underläge men var starka och vände det till 2-1. Vi jobbade tillsammans helt enkelt och det var nyckeln. Vi hade snabba omställningar och vilja, säger Jessica Axelsson.

En vinst och en förlust hittills. Hur är känslan i laget?

– Känslan är mycket bra. Vi har jättekul ihop och ett tydligt mål. Vi strävar alltid efter tre poäng.

Tankar inför matchen mot Friscopojkarna?

– Det kommer bli en väldigt tuff match tror jag, inte minst fysiskt. Men vi ska göra vårt bästa mot dem, de leder ju serien och vi behöver ha fokus på vårt spel och försöka ta tre poäng helt enkelt.

Vad hoppas du få ut av dig själv och laget?

– För egen del hoppas jag kunna bidra framåt med poäng och kanske till och med ett mål. Sätta lägena som jag får. Vad gäller laget så förväntar jag mig stenhårt jobb, avslutar Jessica Axelsson.

Matchen spelas imorgon, den 23 april med avspark kl. 15:00 på Katebovallen i Herrljunga.

Truppen

Startelva: Anna Zander, Emma Tryggvesson, Rosie Orr, Sarah Bergman, Ida Henriksson, Emilia Dahlström, Rebecca Ståhlhammar, Tyra Eriksson, Jessica Karlsson, Erica Ericsson och Jessica Axelsson.

Ersättare: Ida Mattsson, Wilma Holgersson, Anna Jansson, Nimo Abdulkadir, Jamie Tiurianiemi, Josefine Sjöholm, Alma Nielsen, Sofie Petri, Elin Lindbäck, Matilda Knutsson, Sanna Carlsson, Moa Ivansson, Lisen Larsson, Maja Mohlin och My Särnholm.

Tack till våra årskortsinnehavare!

Conny Svensson, Nicklas Neuman, Håkan Lennartsson, Patrik Werner, Nicklas Eriksson, Mayvor Åsbom, Anette Blom, Henrik Strömlund, Charlotte Silverhjelm, Hugo Forsberg, Mats Brohagen, Gudrun Nilsson, Herman Carlsson, Inga Maj Sundqvist, Ulf Werner, Anna Sundqvist, Stig Ove Nilsson, Fredrik Rakar, Carolina Hamberg, Lars Weman, Bengt Arne Olsson, Liselott Wahlström, Dan Ackefur, Mattias Hermansson, Kristina Olsson, Kennet Karlsson, Börje Söderström, Liselotte Evaldsson, Håkan Lennartsson, Åke Persson, Tommy Kihl, Robert Johansson, Siv Mattsson, Liselotte Evaldsson, Per Mattsson, Olof Andersson, Henrik Lilja, Roger Werner, Johan Rosenqvist, Annelie Rosenqvist, Rikard Werner, Anders Larsson, Andreas Friman Zetterman, Johan Wargclou, Anneli Zander, Tomas Zander, Andreas Björk, Sigvard Bengtsson, Lina Gustafsson, Sofie Dahlin, Anette Karlsson, Sebastian Hammertoft, Johan Wase, Muris Beslagic, Jessica Axelsson, Michael Ivansson, Pierre Barsoma, Monica Karlsson, Carolina Nyberg-Höglander, Anders Bolinder, Ebba Henriksson, Lars Henriksson och Kerstin Henriksson.

Vill du också bli årskortsinnehavare?
Swisha 400 kr till 123 395 18 11. Ange ”damlaget” i betalningen.