Inför försäsongspremiären mot IFK Göteborg: ”Det ska bli kul att se var vi ligger rent spelmässigt och hur mycket vi har kvar att jobba på”

Ikväll sparkar vi igång 2023 på riktigt med att bege oss ner till Västkusten och träningsspela mot den allsvenska seriekonkurrenten IFK Göteborg. I bussen ner åker en trupp om hela 23 spelare, som alla ska få spela 45 minuter vardera.

Med till Göteborg tar Degerfors IF med sig ett gäng akademispelare i form av Depi Ilunga, Amir Mohammadi, Benjamin Buisson, Karl Serrano och Carl Ljungberg. Fem spelare som visat framfötterna i akademin och tränat regelbundet med A-laget hittills under försäsongen.

Nyförvärvet Alexander Hedén Lindskog, som inför 2023 belönades med en plats i A-laget, finns med i truppen precis som de andra två nyförvärven Gustav Lindgren och Karim Mammar. Det fjärde nyförvärvet Seid Korac har två återstående matcher att spela på Cypern innan han ansluter till truppen.

Utöver ovan nämnda spelare finns 15 av de 16 spelare som huserade i Rö’vitt även under fjolåret, det vill säga Gustav Granath, Sean Sabetkar, Joe Gyau, Oscar Wallin, Sebastian Ohlsson, Diego Campos, Dijan Vukojevic, Christos Gravius, Erik Lindell, Daniel Krezic, Rasmus Örqvist, Albin Mörfelt, Elyas Bouzaiene, Justin Salmon och Filip Järlesand. Nikola Djurdjic rehabiliterar fortfarande sedan han ådrog sig en korsbandsskada i matchen mot Värnamo i slutet av oktober.

Försäsong är för de flesta synonymt med hård träning och det är just det som Degerfors IF har ägnat de senaste veckorna åt. En som ser fram emot att få byta ut ett tufft träningspass mot en match inför publik är Dijan Vukojevic.

Ta oss igenom de här två veckorna som ni varit igång med försäsongen. Vad har ni gjort på träningarna?

– Vi startade lite lätt i början och sedan har vi kommit igång med mer fys. Det känns bra, det är precis som en försäsong ska vara. Den är tuff men vi gör framsteg varje vecka både fysiskt och lagmässigt.

Hur lätt är det att motivera sig själv att under tre, fyra månader varje år försäsongsträna i kyla?

– Det är kanske inte jättekul att vara ute i kylan men det är vårt jobb och vi har ju turen att kunna träna inomhus också ibland. Så nej, jag ska inte klaga. Det är alltid kul att spela fotboll men man hade ju föredragit en längre säsong och en kortare försäsong, så är det ju.

Alexander Hedén Lindskog tränade ju en hel del med er under fjolåret. Men två helt nya spelare inför 2023 är Karim Mammar och Gustav Lindgren. Hur skulle du beskriva dem?

– De är jättebra allihop. Karim känner jag ju sedan tidigare från tiden i Norrby. Gurra hade jag inte träffat innan men det funkar jättebra och börjar klicka riktigt bra på planen redan nu.

Vad har du för tankar om dagens match mot IFK Göteborg?

– Inte så många tankar mer än att det ska bli jättekul att få spela inför publik och lite stämning. Någonting annat än att spela internmatcher med laget, det ska bli kul. Det ska bli kul att få komma igång rent fysiskt och se var vi ligger truppmässigt, spelmässigt och hur mycket vi har kvar att jobba på, avslutar Dijan Vukojevic.

Startelvan

Ingen av de spelare som åker med ner till Göteborg ska spela mer än 45 minuter, bortsett från målvakten Filip Järlesand. Det innebär att Degerfors IF ställer upp med olika startelvor i respektive halvlek.

Första halvlek: Filip Järlesand – Gustav Granath, Oscar Wallin, Sebastian Ohlsson – Elyas Bouzaiene, Christos Gravius, De Pievre Ilunga, Joe Gyau – Rasmus Örqvist, Gustav Lindgren, Dijan Vukojevic.

Andra halvlek: Filip Järlesand – Alexander Hedén Lindskog, Sean Sabetkar, Karim Mammar – Erik Lindell, Justin Salmon, Carl Ljungberg, Daniel Krezic – Albin Mörfelt, Benjamin Buisson, Diego Campos.

Spelplats: Valhalla IP

Biljetter: ifkgoteborg.ebiljett.nu

Se matchen: Discovery+ sänder matchen. Teckna ditt abonnemang via den här länken så går en del av beloppet till Degerfors IF.

Tid: 18.00, entréerna öppnar: 17.00.

Bortasektion: Ingen egen sektion efter gemensamt beslut. Degerfors supportrar hänvisas till sittplats(Västra långsidan)

Entré: Södra (Mot Scandinavium)

Parkering: Valhalla, Ullevigaraget, Focushuset eller Tomtegaraget

Betalsätt: Kort eller Swish

Värt att tänka på: Det spelas handbolls-VM i Scandinavium som ligger precis intill. Det kan vara extra svårt att hitta parkering. IFK Göteborg publicerar evenemangsinformation på sin webbplats under dagen på ifkgoteborg.se.