Inför derbyt mot ÖSK: ”Det blir lite extra jävlar anamma”

Det har blivit dags för länsderby mot Örebro SK. Imorgon kväll, kl. 19:30, kliver de rödvita ut på Behrn Arenas konstgräs för att hämta hem tre poäng till Bruket.

Degerfors IF ligger inför morgondagens derby på en femteplats i Division 1 Norra Götaland med totalt åtta inspelade poäng. Laget fick, lite snöpligt, bara med sig en pinne mot Vänersborgs SK i den senaste matchen. En match som Degen kontrollerade i stort sett i 90 minuter. Fotbollen är dock inte alltid rättvis och tjejerna har laddat om ordentligt inför morgondagens länsderby mot de svartvita på andra sidan Kilsbergen.

Örebro har startat serien något bättre än Degerfors och återfinns på plats nummer tre med 10 inspelade poäng. Tre vinster, en oavgjord och en förlust, har det blivit. Senast mötte laget IFK Hallsberg på bortaplan i en match som slutade med en 0-3-vinst för Örebro.

Lagkapten Emma Tryggvesson tror stenhårt på sitt lag och ser fram emot att spela matchen.

3-3 senast mot Vänersborg, hur var känslan efter den matchen?

– Det var en besvikelse. Det var väldigt, väldigt orättvist, vi ägde hela matchen och de hade i princip bara de tre skotten på mål som gick in. Vi var besvikna efteråt. Normalt sett kanske man inte ska vara besviken efter oavgjort men det kändes som att vi hade mer. Så det var tråkigt faktiskt. Jag tycker att vi hade ett bra spel, vi hittade varandra och gjorde sådant som vi pratat om att vi ska göra. Vi tar med oss de bra bitarna och visar att vi ska vara starka imorgon helt enkelt, säger Emma Tryggvesson.

Ni har ju varit det spelförande laget i samtliga matcher hittills. Hur känns det att vara det spelförande laget i en ny division högre upp, för tredje året i rad?

– Ja, det hade jag faktiskt inte trott på förhand. Vi har ju fått några nyförvärv som tillför otroligt mycket till laget och hade vi inte fått dem så hade det kanske sett annorlunda ut. Jag vet inte exakt vad vi hade för ambition när vi gick in i division 1 men jag trodde inte att vi skulle ligga så pass bra till som vi faktiskt gör.

Topp 6 känns inte omöjligt? (2022 görs seriesystemet om där de som placerar sig i topp 6 stannar kvar i division 1 eller går upp en division, samtidigt som den undre halvan åker ner en division)

– Det är svårt att säga eftersom vi är nykomlingar och har inte så bra koll på de andra lagen. Vi spelar vår sjätte match imorgon och det är jättesvårt att säga. Vår förhoppning är ju naturligtvis att hänga kvar och jag tycker att vi hittills visat att vi förtjänar det.

Om vi pratar om morgondagen. Derby mot Örebro SK på Behrn Arena. Vad har du för tankar inför den matchen?

– Det är ju de matcherna man verkligen vill spela. När jag började spela fotboll igen efter mitt uppehåll så tänkte jag att division 4 är en lagom nivå för mig och vi lirar på skoj. Men nu är vi någon annanstans och den här matchen gäller ju mycket. Inte bara för att vi vill hänga kvar i serien utan ett derby är ju alltid ett derby. Det blir lite extra ”jävlar anamma” och lite extra horn i pannan, så den här matchen betyder jättemycket. Jag pratar för flera av tjejerna i laget när jag säger det.

Vad krävs för att ta tre poäng?

– Jag tror det passar oss ganska bra att slå ur underläge och det är ju egentligen inte så många som trott på att vi som nykomlingar ska vara med på övre halvan i tabellen. Vi behöver göra en bra prestation, vi behöver fortsätta tro på oss själva och spela det spelet som vi kan spela. Sedan är Patrik väldigt bra på att göra taktiska saker, så vi kommer säkert få en hel del taktiska direktiv att ta med oss till matchen. Alla behöver gå in med inställningen att vi ska vinna och vi ger oss inte förrän det är slut. Men som sagt, en väldigt rolig match att få spela, avslutar Emma Tryggvesson.

Truppen

Anna Zander, Emma Tryggvesson, Rosie Orr, Sarah Bergman, Ida Henriksson, Emilia Dahlström, Elin Lindbäck, Rebecca Ståhlhammar, Jessica Karlsson, Erica Ericsson, Jessica Axelsson, Tyra Eriksson, Wilma Holgersson, Jamie Tiurianiemi, Alma Nielsen, Sofie Petri och Moa Ivansson.

Praktisk information

Matchen spelas imorgon, fredag den 13 maj med avspark kl. 19:30 på Behrn Arena i Örebro. Biljetter kostar 50 kr st och betalas på plats med Swish.

Tack till våra årskortsinnehavare!

Conny Svensson, Nicklas Neuman, Håkan Lennartsson, Patrik Werner, Nicklas Eriksson, Mayvor Åsbom, Anette Blom, Henrik Strömlund, Charlotte Silverhjelm, Hugo Forsberg, Mats Brohagen, Gudrun Nilsson, Herman Carlsson, Inga Maj Sundqvist, Ulf Werner, Anna Sundqvist, Stig Ove Nilsson, Fredrik Rakar, Carolina Hamberg, Lars Weman, Bengt Arne Olsson, Liselott Wahlström, Dan Ackefur, Mattias Hermansson, Kristina Olsson, Kennet Karlsson, Börje Söderström, Liselotte Evaldsson, Håkan Lennartsson, Åke Persson, Tommy Kihl, Robert Johansson, Siv Mattsson, Liselotte Evaldsson, Per Mattsson, Olof Andersson, Henrik Lilja, Roger Werner, Johan Rosenqvist, Annelie Rosenqvist, Rikard Werner, Anders Larsson, Andreas Friman Zetterman, Johan Wargclou, Anneli Zander, Tomas Zander, Andreas Björk, Sigvard Bengtsson, Lina Gustafsson, Sofie Dahlin, Anette Karlsson, Sebastian Hammertoft, Johan Wase, Muris Beslagic, Jessica Axelsson, Michael Ivansson, Pierre Barsoma, Monica Karlsson, Carolina Nyberg-Höglander, Anders Bolinder, Ebba Henriksson, Lars Henriksson, Kerstin Henriksson, Maria Holgersson, Lars Bratt, Aulikki Tryggvesson, Kjell Tryggvesson, Per Damm, Annapia Skoda och Ralf Edström.

Vill du också bli årskortsinnehavare?
Swisha 400 kr till 123 395 18 11. Ange ”damlaget” i betalningen.