Inför den allsvenska premiären: ”Ska kriga för varandra”

Imorgon inleder Degerfors IF den allsvenska säsongen när de ställs mot Djurgården på Tele2 Arena. Med så gott som hela publiken emot sig i 90 minuter ska laget göra allt som krävs för att sno med sig tre poäng hem till Värmland.

Djurgården borta är en svår match och det är den uppgiften som väntar vårt röda-vita lag. Efter 0-5-krossen i länsderbyt förra helgen är självförtroendet tillbaka i truppen som ser fram emot morgondagen. Den som kanske ser fram emot matchen allra mest är lagkapten Johan Bertilsson, som gör sin elfte allsvenska premiär imorgon.

Tankar inför matchen?

– Först och främst ska det bli kul att köra igång med Allsvenskan. Man är glad och taggad på att komma igång. Ska vi ta tre poäng behöver vi komma upp i vår högsta nivå och hålla ihop. Vi behöver springa som ett lag, försvara bra tillsammans och när vi själva har bollen ska vi vara modiga och våga mycket, säger Johan Bertilsson.

– Man har ju fått mycket erfarenhet med åren och jag försöker att inte tänka för mycket. Det ska finnas en anspänning inför match, så klart. Men jag försöker hålla det avslappnat och fokusera på jobbet som ska göras. Vi har en bra stämning i laget och har haft det hela försäsongen. Vi är en bra grupp och det behöver vi fortsätta att vara under hela året. Det är fotboll vi sysslar med och då behöver vi hålla ihop och ha roligt när vi spelar samtidigt som vi krigar för varandra. Det är en viktig grej för oss att vi är bra som grupp.

Förväntad matchbild?

– Vi får se, man vet aldrig på förhand. Det man vet är att Djurgården kommer att komma ut och pressa oss. Där behöver vi vara beredda och vara med från start. Vi ska stå upp i det fysiska spelet och när vi själva har bollen kommer vi att behöva ta bra, snabba beslut. Det krävs ett jäkla jobb från vår sida i 90 minuter och att vi är skickliga för att komma hem med ett bra resultat.

– Djurgården är ett bra lag men vi ska fokusera så mycket som möjligt på oss själva och vara så bra som vi kan vara.

Bortaplan, mycket publik emot sig och premiärnerver. Hur mycket väger sådana faktorer in?

– Det taggar och inspirerar oss. Sedan måste vi vara mentalt förberedda på att det kommer vara ett jäkla tryck på arenan och en bra motståndare på andra sidan. Vi vet hur vi ska komma in i matchen och vi har pratat mycket om den mentala biten också. Förberedelserna är bra, det gäller bara att göra det direkt när domaren blåser. Det gäller för oss att löpa, kommunicera och hjälpa varandra hela tiden så gott det går.

Flera hundra degerforsare väntas vara på plats imorgon. Vill du hälsa någonting till dem?

– Det är ett fantastiskt stöd vi har och det känner vi av hela tiden. Det är otroligt många som bryr sig om oss och vill att det ska gå bra. Det ger oss helt klart energi att bjuda tillbaka så mycket vi bara kan. Det betyder jättemycket att de är på plats och vi uppskattar det i allra högsta grad, avslutar Johan Bertilsson.

Truppen

Tillgängliga spelare: Alfie Whiteman, Gustav Granath, Ronald Mukiibi, Sean Sabetkar, Joe Gyau, Sebastian Ohlsson, Diego Campos, Johan Bertilsson, Dijan Vukojevic, Christos Gravius, Erik Lindell, Rasmus Örqvist, Anton Kralj, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Justin Salmon, Jeff Gal och Nikola Djurdjic.

Praktisk information

Du som har tänkt se matchen på plats köper biljett via Djurgårdens webbshop. Det kan också vara bra att känna till att Tele2 Arena är en kontantfri arena där endast kortbetalning accepteras. Om du vill resa till matchen med andra supportrar så arrangerar Vulkanerna bussresa till matchen. Läs mer om resan och hur du anmäler dig på Vulkanernas webbplats. Mer information och praktiska detaljer som berör resor till och från Tele2 Arena hittar du här.

Matchen sänds som vanligt på Discovery+.
Om du tecknar ditt abonnemang via den här länken går en del av kostnaden till Degerfors IF.