Inför Degerfors IF:s årsmöte 2022

Ikväll kl. 19:00 äger föreningens 115:e årsmöte rum i Degerfors Folkets hus. I vanlig ordning ska styrelse väljas, motioner behandlas och årsbokslut granskas. Degerfors IF:s ordförande Fredrik Rakar delar här med sig av sina tankar inför kvällens möte, ger sin syn på 2021 samt vad som komma skall.

Din syn på första året i Allsvenskan på 23 år?

– Det var ett händelserikt år där vi behövde lära oss vad som krävdes på och utanför planen ganska fort. Samtidigt gjorde pandemin att beslutsgången var ryckig och vår planeringshorisont väldigt kort. Allting ordnade sig till slut när vår trotjänare Johan Bertilsson sköt oss kvar i Allsvenskan och inför stundande säsong har vi lärt oss läxan. Vi går in i säsongen 2022 många erfarenheter rikare.

Ur ett ekonomiskt perspektiv, hur ser det ut för föreningen?

– Ekonomin är god men vi har på fem år gått från en omslutning på 12 miljoner till 50 miljoner kr. Det är klart att organisationen måste växa ikapp det ökade trycket som medföljer ett Allsvenskt fotbollslag. Vi har de senaste åren legat på plus och det kommer vi att fortsätta med för att bygga upp ett större eget kapital. Degerforsmodellen innebär att vi växer tillsammans som förening i en hållbar takt, även när vi nått eliten.

Hur mår resten av föreningen och de andra verksamhetsgrenarna?

– Från medias sida blir det stort fokus på herrarnas A-lag och det kan ge intrycket att vi inte sysslar med någonting annat. Själva tycker vi att våra ungdoms-, akademi-, dam-, parasport-verksamheter är lika viktiga, fast de inte hamnar i strålkastarljuset lika ofta och inte har samma resurser som elitverksamheten. Men tack vare intäkterna från den kan vi satsa mer pengar på de andra delarna av föreningen.  Vi är först och främst en förening som är till för Degerforsborna, våra medlemmar, supportrar och partners. Allsvenskan blir vårt draglok.

Vad har du för tankar inför årsmötet?

– Det känns bra. Svenska fotbollsförbundets ordförande Karl-Erik Nilsson gästar oss och fikat är beställt (skratt). Samtidigt har arbetet med årsbokslutet dragit ut lite på tiden och årsmöteshandlingarna har därför blivit sena. Vår organisation har varit överarbetad och inte riktigt hunnit med allt. Jag tror och hoppas att våra medlemmar har överseende med detta och vi ser fram emot att presentera förra årets bokslut och nästa års budget på mötet, avslutar Fredrik Rakar.

Årsmötet äger rum i Tunets lokaler i Degerfors Folkets hus och börjar kl. 19:00. Speciellt inbjuden gäst är Svenska fotbollsförbundets ordförande Karl-Erik Nilsson. Degerfors IF hälsar alla medlemmar välkomna till årsmötet.

Degerfors IF
Måndag – torsdag 8:00 – 16:00