Ineffektivt DIF förlorade mot Norrstrand

En ny uddamålsförlust – och nu tappar Degerfors IF mark i toppstriden av division 2 västra Svealand dam. På Västerstrands IP:s konstgräsplan gjorde Norrstrand IF matchens enda mål i den 80:e minuten. En långboll letade sig förbi mållinjen och det var blytungt mål och resultat som DIF åkte på.

– Vi är bättre, men för dåliga. Vi missar massor av lägen och gör inte saker riktigt rätt. Vi ger bort matchen, det känns olyckligt, särskilt eftersom Norrstrand knappt har en målchans på hela matchen, säger Degerfors tränare Patrik Werner.

Även förra helgen i toppmötet Säffle SK förlorade DIF:s damer efter ett sent avgörande.

– Det känns faktiskt otroligt att vi förlorat båda matcherna, men det är ett underbetyg att vi förlorar när vi är det bättre laget i matcherna. Hade vi till exempel kryssat i dom matcherna hade vi haft en jättechans i slutet på serien.

Det var som sagt viktiga poäng som stod på spel – skapade det en nervositet eller anspänning?

– Nja, det vet jag inte. Vi vill ju vinna som vanligt, det handlade snarare om att vi inte gjorde mål eller var konsekventa i vårt spel. Det är för många felbeslut där ute och vi får skylla oss själva, säger Patrik Werner.

Du är hård i din analys idag.

– Vi har gjort det väldigt bra förut, men den här gången är det dåligt av oss att inte vinna matchen.  Men vi kämpar på och jag tror fortfarande det finns en chans att sluta topp tre. Förutom Hertzöga så kan alla lag ta poäng av alla och det är uddamålet i flera matcher.

Degerfors är nu fem poäng bakom tredjeplacerade Norrstrand i tabellen och fem omgångar återstår att spela av serien.