Holmberg inför Sirius: ”Finns mer att ta av i vårt spel”

Jag var 2,5 år när jag stod i baksätet på bilen som började rulla hem mot Trollhättan. Kvalmatchen till 2:an, 1978 i Norrköping, mot Sleipner var nyss vunnen. Såklart inget jag minns själv. Jag hade varit helt knäpptyst sittandes på min fars axlar under hela matchen och bara tittat mig omkring och typ skapat mig en uppfattning. Men just där och då efter matchen släppte jag tydligen alla hämningar och skrek rakt ut genom fönstret ”Heja på degeföss!” om och om igen.

Jag var 10 när vi stod på näst intill obesökta matcher i division 2.

Jag var 14 när jag på högstadiet försökte få mina kompisar att förstå att Degerfors faktiskt hade något stort på gång! För det hade jag minsann läst i ”årsbladet”. Gissa om man blev hånad. Konstigt nog har det där hånet som ständigt återkommit i olika sammanhang bara stärkt kärleken till laget.

Några år senare, hösten 1992 gick Degen upp i allsvenskan efter en helt oförglömlig upplevelse på Stora Valla (mitt absolut finaste fotbollsminne) och stannade tills jag var 21. Sedan började den där 22 år långa väntan med drömmande, längtan och önskan innan vi helt plötsligt förra året började #tropådet. Då tog det 1 år.

Jag är 45 nu och har gjort jobbet! Jag har förhandlat hårt med nästa generation (min ena son) vilket lett till att jag fått byta favoritklubb i England från Norwich till Liverpool, men det innebär också att han numer är en hängiven DIF-supporter och den starka kärleken till Degerfors kommer leva kvar.

Och nu är vi där igen, i fotbollens finrum. Nu krigar vi oss kvar där för evigt.

– Fredrik Karlsson

Degerfors får tillbaka tongivande Sean Sabetkar och Abdelrahman Saidi från avstängningar när det är dags för en ny och tuff hemmamatch för Degerfors IF. Sirius står för motståndet, med matchstart klockan 15 på Stora Valla.

Sirius kommer till Degerfors med bättre form och två raka segrar. För DIF, som förlorade stort mot Kalmar i förra omgången (4-1) handlar det om att börja samla poäng och hålla sig fortsatt på rätt sida om strecket.

Mot Sirius finns det stora poängförhoppningar mot Sirius. Som allltid på Stora Valla.

– Det finns mer att ta av i vårt spel och i våra bästa stunder är vi skickliga på att försvara egen box och göra mål framåt. Men det handlar mycket om självförtroende, det går inte att komma ifrån det. Vi behöver en seger nu, och jag är övertygad om att det kommer lossna efter det. Efter 30 omgångar ska vi vara kvar i allsvenskan, säger Holmberg.

Har det nått ett knyta näve-läge?

– Ja, men det är inte så att vi inte knutit näven förut. Det vill vi alltid göra. Men det vi har lärt oss i den här serien är att det första målet får en stor betydelse i matcherna. Det ger mycket energi och man slipper jobba i uppförsbacke. Men för att få det första målet, är det också viktigt att inte släppa in det första målet, och vi har lagt mycket fokus den gångna veckan på försvarsspelet.

– Anfallsspelet kommer sitta förr eller senare, vi fortsätter skapa mycket målchanser och jag känner mig ganska nöjd med hur det sett ut, och hur vi tar oss till målchanserna. Just nu måste vi börja i änden att inte släppa in så mycket mål i matcherna. Mot Kalmar släpper det iväg och blir för stora siffror, och det är inte okej någonstans. Vi måste kunna täppa till. Men jag tycker heller inte det visar hela sanningen mot vår prestation. Vi är inte så mycket sämre som en del resultat har visat, men det ser aldrig bra ut att förlora stort, menar Andreas Holmberg, tränare i Degerfors.

Degerfors har revansch att utkräva på Sirius. I det senaste mötet lagen emellan vann Sirius med 2-0 på Studenternas.

– Det är ett skickligt lag, som är bra med boll. Det blir en svår uppgift för oss och en utmaning att vinna boll mot Sirius, och åter igen, nycklarna i den här matchen ligger i vårt försvarsspel.

Framåt börjar Nikola Đurđić varva igång och Victor Edvardsen ligger på en delad andraplats i skytteligan. Det kan mycket väl bli en fruktad anfallsduo i slutet på serien. Đurđić har nu gjort två framträdande i Degerforsdressen och Holmberg, som efterlyser lite mer skärpa i den avslutande delen, tror nyförvärvet kan spela en avgörande roll i matcherna.

– Han blir vassare för varje dag och vill hela tiden in i straffområdet och komma till avslut. Vi har saknat det emellanåt i boxen.

Degerfors får klara sig utan Gustav Granath och Anton Kralj i morgon – båda är indisponibla på grund av skador. Det gör att tränarduon Andreas Holmberg och Tobias Solberg tagit ut följande matchtrupp:

Alfie Whiteman, Jonathan Tamimi, Oliver Ekroth, Sebastian Ohlsson, Johan Bertilsson, Sargon Abraham, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Jakob Andersson, Victor Edvardsen, Axel Lindahl, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Sean Sabetkar, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal, Nikola Đurđić