Holmberg inför Elfsborg: ”Vi vill ha bättre resultat och då gäller det att jobba hårt”

Jag föddes in i en familj där min far andades och levde för Degerfors IF. Resorna från Skoghall till Valla var många och på tal om resor bilade vi vid ett tillfälle tur och retur till Spanien med ett enda kassettband i bilstereon: ”Heja röda vita laget”. Jag kan fortfarande texterna utantill.

Vart vi än befann oss i världen åkte min far ingenstans utan ett lager av supporterprylar att kunna dela ut, främst nyckelringar och klistermärken. När första barnbarnet föddes kom min far till BB och uppvaktade den lille gossen med ett medlemskap i Degerfors IF.

1993 var jag 19 år och åkte med ”Degerforståget” ner till Göteborg och såg cupfinalen mot Landskrona BoIS. Senare samma år var jag såklart på plats och såg Berger skruva in hörnan mot Parma innan den snabbe Asprilla satte käppar i hjulet för den triumfen. Som minne från den tiden har jag bland annat kvar en boll med lagets autografer. Där finns namn som Daniel Tjernström, Sebastian Henriksson, Ulf Ottosson, Ola Svensson, Henrik Berger…

När min far, Bengt-Erik Andersson, gick bort bad vi omgivningen att visa sitt stöd för Degerfors IF istället för någon fond. Leif Rosén, dåvarande ordförande, skrev att de sällan upplevt ett liknande engagemang.

Nu är jag 47 år och har fört intresset för vårt röda och vita gäng vidare till min son.

– Diane Wiklund

Degerfors bröt förlusttrenden genom krysset mot Varberg hemma på Stora Valla för en vecka sedan. Nu väntar ett knippe matcher mot tre tippade topplag (varav två redan är med och utmanar där uppe). Först ut: IF Elfsborg, för närvarande på fjärde plats i tabellen.

DIF kan ta med sig en fin insats och ett lika fint resultat från svenska cupen tidigare i år, då Elfsborg besegrades i Borås. 0-1. Sargon Abraham målskytt den gången.

Årets första allsvenska möte mellan lagen spelas imorgon, söndag, klockan 17:30 på Borås Arena.

Elfsborg är ett lag ni besegrat i år. Är det någon skillnad på sättet de spelar fotboll nu jämfört med när ni mötte dem i cupen?

– Nej, det tycker jag egentligen inte. Däremot är de mycket bättre nu än vad de var då. De har kommit i fas, är i bättre form. Det kommer vara en tuffare match för oss nu. Principerna är dock ungefär samma. Ett väldigt energiskt lag, löpvilja i både försvars- och anfallsspel, säger tränare Andreas Holmberg.

Vad var det ni gjorde bra i den där cupmatchen som ni skulle kunna ha användning av den här gången också?

– Vi fick ihop vårt försvarsspel på ett mycket bra sätt i den matchen. Sedan tycker jag även att vi klarade av deras förstapress på ett väldigt fint sätt. Fastnar man i den blir Elfsborg farligt. Jag tycker att vi klarade av det i den matchen, och det kommer bli viktigt imorgon också.

Hur har träningsveckan varit?

– Det har varit en bra träningsvecka. Vi kämpar på och är inte nöjda med resultaten från de senaste matcherna. Vi vill ha bättre resultat och då gäller det att jobba hårt. Det har killarna gjort i veckan och det är de inställda på att göra imorgon också.

Elfsborg kombinerar allsvenskan med Europaspel. Är det något ni kan dra fördel av?

– Det är åtminstone inte en nackdel. Det är självklart tufft att spela två matcher i veckan. Samtidigt har Elfsborg en bra trupp med många fysiskt starka spelare.

Christos Gravius är avstängd. Nicklas Maripuu saknas sedan tidigare. Tränarna tar med 19 spelare till Borås. Matchtruppen består av:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Jonathan Tamini, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Sargon Abraham, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Sean Sabetkar, Victor Edvardsen, Anton Kralj, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Justin Salmon, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal

Som vanligt visas allsvenskan på Discovery+.