Herrarna tog årets största seger

Degerfors IF gör ännu en gång ett ryck i superettantabellen. Rödvitt åkte till Umeå och besegrade hemmalaget UFC stort. 0-6 slutade måndagskvällens match.

Den första halvleken var förhållandevis jämn trots att Degerfors tog ledningen tidigt. Victor Edvardsen slog en passning till Axel Lindahl på Rödvitts vänsterkant. Lindahl spelade bollen inåt i planen där Johan Bertilsson dök upp och placerade in 0-1 vid målvaktens vänstra stolpe. Då hade det gått nio minuter.

Efter ert ledningsmål var Umeå med och hotade litegrann. Vad var det som gjorde att ni inte åkte dit på det?

– De började starkt också. I första anfallet hade de ett läge, så det höll på att bli farligt direkt. Sedan fick vi ordning på det fram till att vi gjorde mål. Efter det blev det lite passivt, de hade energi, vi slarvade en del i vårt bollinnehav och de skapade ett visst tryck. När vi kom upp högre i vår press blev det bättre. När vi sedan gjorde 0-2 var det väldigt viktigt att få det målet i det läget, säger tränare Tobias Solberg.

Målet kom i den 39:e minuten. Axel Lindahl vann bollen som gick fram till Villiam Dahlström. Gotlänningen hittade Victor Edvardsen som inne i straffområdet säkert satte dit 0-2.

Umeå FC hade en kväll när allt gick emot dem. De hade spelare borta på grund av sjukdom och fick även spelare skadade under själva matchen.

– Vi kände inte riktigt igen laget i början eftersom de hade många borta och vi misstänkte att det var något sådant (sjukdom) som var problemet. Sedan ska de snart spela match mot AFC också, så det var väl en fråga om hur mycket man ska riskera mot olika lag. De fick också olyckliga huvudskador där två spelare behövde bytas ut. Det rubbade dem och sedan gjorde vi 0-3 direkt efteråt. Då försvann Umeås energi helt och hållet, vilket är förståeligt. Sedan ska grabbarna ha all cred för att vi kunde spela ut och göra fina mål, säger Solberg.

Ja, ni bjöd på väldigt fint anfallsspel under hela matchen. Vad säger du om det?

– Vi hade bra flyt och fick också lite hjälp av underlaget då det hade regnat. Det var lite blött. Vi var inställda på att det skulle gå trögare men när det är blött glider bollen. Dessutom var många på humör och ville göra mål. Det var jättekul att se.

0-3 kom i 55:e minuten. Lindahl utmanade på vänsterkanten, spelade vidare till en överlappande Edvardsen som slog en fin yttersida in till Bertilsson. Även 0-4 gjordes av Bertilsson. Hattrickhjälte, alltså. Edvardsen satte fart på högerkanten, spelade över bollen till vänsterkanten där Erik Lindell dök upp och stötte bak den till Johan. Då hade det gått 63 minuter.

En liten stund senare byttes Bertilsson ut och ersattes av Marcus Astvald. Det dröjde bara till matchminut 73 innan också Astvald fanns med i målstatistiken. Lindahl spelade snett inåt bakåt från vänsterkanten och Marcus Astvald träffade bollen i höjd med straffpunkten. 0-5.

I 84:e minuten dök Adam Carlén upp strax utanför Umeås straffområde och avlossade ett skott längs marken. 0-6.

Det bjöds på många fina insatser, inte minst offensivt. Är det någon särskild du vill välja ut?

– Johan Bertilsson gjorde tre mål vilket inte är något man gör hursomhelst, men Axel Lindahl var fullkomligt briljant idag. Han var bäst på planen. Många var bra men om jag ska välja en säger jag Axel, konstaterar Tobias Solberg.

I matchens absoluta slutskede drog Oliver Ekroth en Umeåspelare i armen och åkte på en målchansutvisning.

– Nu får vi fundera hur vi ska göra inför matchen mot Norrby. Det var lite olyckligt med det sista som hände. Det var onödigt med en utvisning där. Samtidigt går det snabbt och han ångrade sig direkt. Där hade det varit bättre att ge Umeå ett läge, men vi har bra ersättare. Det är bara att hoppas på att Daniel Janevski och Sebastian Ohlsson är tillbaka då. I så fall kommer vi till och med behöva sätta en bra försvarare på bänken. Christoffer Wiktorsson kom in med kort varsel och var bra idag, säger Solberg.

Wiktorsson som ersatte Sebastian Ohlsson inför avspark. Ohlsson hade haft en känning redan inför resan till Umeå men skulle testa kroppen på uppvärmningen.

Startelva och byten:

Ismael Diawara

Gustav Granath – Oliver Ekroth (kapten) – Christoffer Wiktorsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Jacob Ortmark – Axel Lindahl

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen

Villiam Dahlström

70 minuter: Marcus Astvald ersatte Johan Bertilsson.

78 minuter: José Segura Bonilla ersatte Villiam Dahlström.

86 minuter: Linus Olsson ersatte Erik Lindell och Joel Daniel ersatte Axel Lindahl.