Herrarna möter enda laget man ännu inte tagit poäng mot: ”Jättetuff match”

Degerfors herrar ska imorgon, lördag, spela sin andra bortamatch på mindre än en vecka. Bussen går till Borås och Norrby IF står för motståndet.

Vi säger inför varje match att den kommer bli tuff men nu ska ni möta det enda laget ni ännu inte tagit poäng mot i årets serie. Hur känner du inför den här matchen?

– Precis som alla matcher nu blir den väldigt spännande. Som du sa förlorade vi mot Norrby i somras (0-1) och jag tycker det är ofattbart att de inte ligger högre upp i tabellen. De har ett väldigt bra lag med många bra spelare. Det är också ett av de bästa lagen vi mött i år. En jättetuff match, säger tränare Andreas Holmberg.

Norrby ligger för närvarande på nionde plats i superettan och skulle vid seger gå upp på 26 poäng vilket mer eller mindre skulle cementera laget i tabellens mittskikt.

Med tanke på Norrbys tabelläge skulle en seger mot Degerfors vara väldigt viktig för att kunna koppla bort sig från bottenstriden.

– Ja, det är en jätteviktig match för dem också. Så är det. När vi har tittat på alla matcher vi har kvar har vi sett den här som en av de tuffare.

Mycket tid har förflutit sedan lagen senast möttes, men kan ni lära er något av matchen på Valla?

– Absolut! I den matchen var vi inte med från start och vi blev lite överkörda i början. Det gäller att inte hamna i underläge. Vi behöver ta tag i matchen från start imorgon.

Ni har roterat laget mycket i år men till den här matchen blir det kanske lite ofrivilligt. Oliver Ekroth är avstängd och Sebastian Ohlsson är skadad (förmodad lättare skada i ljumsken). Hur resonerar ni kring det?

– Vi är inte oroliga. Vi har ersättare som är väldigt duktiga. Det blir kul att se de som kommer spela istället. Sedan är det alltid tråkigt när spelare av olika anledningar inte kan vara med. Sebastian och Oliver är viktiga för oss. Inget snack om det. Oliver är lagkapten och de gör väldigt mycket nytta för laget, men jag känner mig trygg med spelarna vi sätter in i startelvan.

Ser man på truppen i övrigt fanns det frågetecken kring Daniel Janevski. Det är utrett nu?

– Det är utrett. Det blev det mitt under träningen idag. Då fick vi svar att hans covid-19-test var negativt. Det var lugnt.

Ferhad Ayaz har varit borta ett tag efter att han fick skadekänning mot Halmstad på bortaplan. Hur ser det ut med honom?

– Han är tillbaka i truppen imorgon och ska vara helt återställd.

Du får sammanfatta det i några punkter. Vad vill du se från laget mot Norrby?

– Ett hungrigt, modigt Degerfors IF som tar tag i matchen från start. Ett Degerfors som jobbar hårt.

Matchtruppen ser ut så här:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Daniel Janevski, Jacob Ortmark, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Marcus Astvald, Christos Gravius, Erik Lindell, Linus Olsson, Villiam Dahlström, Axel Lindahl, Victor Edvardsen, Joel Daniel, Christoffer Wiktorsson, Adam Carlén, José Segura Bonilla, Jeff Gal

Matchen börjar redan klockan 13:00 och visas på Dplay.