Herrarna laddar inför seriestart i juni

Fortfarande finns det många oklarheter kring superettan 2020. Det vi vet är att Degerfors IF inleder serien hemma mot IK Brage, följt av en bortamatch mot Västerås SK och en hemmamatch mot Norrby IF. Exakta datum och avsparkstider är ännu inte officiella.

Vi vet också att superettan tills vidare kommer att spelas utan publik.

– Det är mest kul att få komma i gång. Sedan är det tufft, oavsett motstånd, säger tränare Tobias Solberg om säsongsöppningen.

Han fortsätter:

– Vi ställs direkt mot tre lag som jag tror kommer hamna på tabellens övre halva. Det är skönt att vi har två hemmamatcher också. Trots att det blir spel utan publik bör det ändå kunna vara en fördel att spela på hemmaplan.

När det gäller truppen är väl några spelare småskadade, men inget allvarligare?

– I stort sett alla utom Ferhad (Ayaz) är med och tränar som vanligt. Det gör lite småont här och där, men det viktigaste är att vi inte drar på oss något värre. Ont kommer man alltid ha som fotbollsspelare. Sedan är det viktigt att våga vara ärlig. Man får inte känna att det är tabu att berätta om man har ont.

Under matcherna kommer det vara tillåtet att göra fem byten. I grunden handlar det om att inte slita för mycket på spelarna nu när det har varit en så konstig period, men har du och Andreas Holmberg diskuterat hur det här skulle kunna användas rent taktiskt?

– Man får göra byten vid tre tillfällen, vilket är bra. Annars riskerar matcherna att hackas sönder. Det är klart det finns fördelar med det här. Beroende på matchbild kan man anpassa och kanske göra större förändringar än i vanliga fall. Samtidigt blir en förändring inte alltid en förändring till det bättre. Det blir en balansgång att se till att laget är synkroniserat.

– Det finns möjlighet att göra något tidigare byte. Exempelvis om en spelare kör på ordentligt i 45 minuter och sedan byter med någon som gör ett lika gott dagsverke. Med den fina trupp vi har finns alla möjligheter att göra saker beroende på matchbild. Underläge, ledning, hur matchen nu ser ut.

Marcus Astvald, som under försäsongen spelat och tränat både som offensiv mittfältare och som wingback, tillhörde premiärmotståndarna IK Brage så sent som 2018.

– Ett fysiskt lag. Jag skulle inte säga att de styr och ställer i matcherna, snarare väntar de på motståndarnas misstag och försöker ställa om. De springer mycket och ligger tight i sina block, säger Astvald om sin gamla klubb.

Vilka bör man hålla uppsikt på i Brage?

– De som har jobbat med Klebér (Saarenpää, tränare i Brage) under hans år i klubben vet vad han står för och vad som gäller för att få spela under hans ledning. De är bra på att få det inpräntat hos nya spelare också. Men om jag ska säga någon specifik är det klart att man inte får ge (Christian) Kouakou för mycket utrymme. Han är snabb och giftig. Sedan har de en dansk, Kristian Andersen, som är duktig med bollen. Det gäller att inte han heller får för stora ytor. I stort handlar det dock om ett lag. Det är mer av en maskin än individuella spelare.

Senast Degerfors spelade en riktig träningsmatch var lördag 14 mars. Tre månader senare går man in i seriespel. Så här säger hemvändaren Johan Bertilsson om den udda uppladdningen:

– Det är klart att det är lite konstigt och speciellt. Det är en helt ny situation för alla. Det är lite oklart var vi står, men vi är bra förberedda och sugna på att dra i gång.