Herrarna inleder tävlingssäsongen i Borås

Imorgon, måndag, sätter sig Degerfors herrlag på bussen och åker till Ryda fotbollshall i Borås för att ge sig in i svenska cupens första gruppspelsomgång. För motståndet står IF Elfsborg. Laget som förra året slutade på andra plats i allsvenskan och som har tidigare DIF-profilen Rasmus Alm i truppen.

Matchen startar klockan 19:00 och sänds på C More.

Ni ska inleda tävlingssäsongen med en match mot Sveriges näst bästa lag. Man kan ha lättare uppgifter.

– Absolut. Det är en jättetuff utmaning, såklart. Men den är lika rolig som den är tuff. Det är de här matcherna man vill spela. Det kommer bli ett kvitto på var vi står. Ett ordentligt kvitto, säger tränare Andreas Holmberg.

Var tror du att ni står?

– Jag tycker att det har sett väldigt bra ut. Jag hoppas och tror att vi kommer stå oss bra. Det viktigaste, även om svenska cupen är en tävling, är fortfarande prestationen. Man vill se att man håller hyfsat jämn nivå med de här lagen.

Vilken typ av lag förväntar ni er att ni får möta imorgon?

– Ett väldigt aggressivt Elfsborg som löper jättemycket, jobbar väldigt hårt och är otroligt vasst i sitt anfallsspel. Det är en av de tuffaste motståndarna man kan ha i Sverige men, som sagt, en jätterolig uppgift.

Vad har ni för förväntningar när det gäller cupspelet?

– Så här tidigt på säsongen tittar vi mycket på prestationen, men vi vill ju ändå få med oss resultat. Vi, som alla andra, tävlar om att försöka vinna gruppen.

Det blir Europa om ett tag alltså?

– Haha, vi är ett allsvenskt lag nu så självklart vill vi vinna alla matcher. Det går inte att säga något annat om det. Det primära är dock att få se att prestationen stämmer. Samtidigt är vi här för att tävla, så då ska vi tävla.

Christos Gravius och Anton Kralj är fortfarande borta. Hur mår de?

– Christos följer hjärntrappan och det går åt rätt håll. Anton kommer nog börja köra lättare träning med boll nästa vecka.

Matchtruppen ser ut så här:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Jonathan Tamimi, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Nicklas Maripuu, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Sargon Abraham, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Victor Edvardsen, Abdelrahman Saidi, Christoffer Wiktorsson, Adam Carlén, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal

Övriga lag i Degerfors cupgrupp är Falkenbergs FF och Utsiktens BK.