Herrarna fick inte hål på Brage

I ett regntungt Borlänge spelade herrlaget 0-0 mot ett hårt och kompakt IK Brage.

– Vi förväntade oss att Brage skulle ställa upp med ett kompakt försvarsspel och backa hem ganska mycket. Sådana lag är svåra att möta och då måste vi göra riktigt bra ifrån oss för att vinna. Samtidigt tycker jag att vi skapade tillräckligt för att kunna avgöra matchen, men vi satte aldrig riktigt dit chanserna, säger tränare Andreas Holmberg

Det fanns många chanser, särskilt i andra halvlek, jämfört med i GAIS-matchen som liknade den här.

– De backade ju hem på samma sätt, men den här gången skapade vi ändå många chanser och vi borde nog satt någon av dem i mål. Samtidigt tycker jag att vi inte gjorde en så bra match som vi önskat, vi kan ännu bättre. Hade vi gjort fler löpningar i djupled, bakom backlinjen, och skapat ännu fler chanser så borde en av dem gått i mål. Det är lite trist att bara få med sig en pinne hem. Men Brage är ett bra lag, så att få en poäng borta är egentligen inte så dåligt.

De hade en bra press när de vände spelet och gav försvaret en hel del att jobba med i kontringslägen under hela matchen egentligen.

– Precis. De är väldigt snabba i sina kontringar och vi såg ganska tydligt att det var det de satsade på. Så fort de vann bollen stack alla iväg och det är väldigt svårt att möta sådana lag, särskilt lag av den här kalibern.

Då var det ändå skönt att försvaret stod emot och höll matchen igenom?

– Absolut, speciellt i andra halvlek. Jag tycker inte de skapade några vassa målchanser, även om de var uppe några gånger och fick några ”nästan-lägen”. Alla hjälpte till och de skötte sig. Det var en ganska hård match med många närkamper men grabbarna stod emot bra och ingen skadade sig, åtminstone inte vad vi vet efter avstämningen i omklädningsrummet. Vi hoppas att allt är under kontroll och att vi kan se fram emot att träna inför nästa match.

Ännu en svår bortamatch att vänta nästa lördag, mot ett Öster som gärna vill blanda sig i toppstriden. Hur förbereder ni er inför det?

– Vi kommer göra som med alla andra matcher och gå igenom Öster ordentligt på torsdag och ha matchförberedande träningar då. De spelar också 4-4-2, men vi förväntar oss att de spelar något högre upp i plan och försöker pressa oss, så vi kan få något mer utrymme att attackera.

Ni saknade Jacob Ortmark och Erik Lindell. Hur ser det ut där?

– Ortmark blev sjuk natten inför matchen och har testat sig. Vi får se hur länge han blir borta. Erik har varit på magnetröntgen och vi väntar fortfarande på en analys av det medicinska läget.

Startelva och byten

Ismael Diawara

Daniel Janevski – Oliver Ekroth (kapten) – Sebastian Ohlsson

Gustav Granath – Adam Carlén – Christos Gravius – Axel Lindahl

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen

Villiam Dahlström

69 minuter: Ferhad Ayaz ersatte Villiam Dahlström.

84 minuter: Marcus Astvald ersatte Axel Lindahl.