Herrarna får chans till revansch när serien vänder

Efter en tung 0-2-förlust i seriefinalen hemma på Stora Valla får herrarna nu chans till revansch. Superettan vänder och imorgon, måndag, ställs således DIF mot HBK ännu en gång. Den här gången på Örjans vall.

Har ni fått tillfälle att analysera säsongens första halva och vad har ni i så fall kommit fram till?

– Vi har inte analyserat den i stort utan har tittat på varje enskild match. Det vi kan säga är att laget har gjort jäkligt bra ifrån sig. Vi har gått igenom målen, hur vi gör mål och hur vi släpper in mål. Mer än så har det inte varit. Vi hinner liksom inte annat än att fokusera på den kommande matchen hela tiden, säger tränare Andreas Holmberg.

Den här gången är den kommande matchen på sätt och vis ett returmöte i och med att serien vänder. På vilket sätt blir förberedelserna annorlunda, jämfört med de tidigare matcherna då ni mött lagen för första gången?

– Det blir annorlunda eftersom vi förlorade. Då känner vi att det finns grejer vi kan göra bättre och ändra på mot samma motstånd. Vi har försökt titta på vad vi gjorde bra och vad vi gjorde mindre bra i den första matchen mot Halmstad. Vi ska försöka rätta till det vi gjorde mindre bra och det vi gjorde bra ska vi försöka göra oftare.

Vad är det för något Halmstad gör bra som gjorde att de ställde till svårigheter för er senast?

– Framförallt är deras försvarsspel kompakt och bra. De jobbar verkligen hårt och har många bra försvarsspelare. De har också en målvakt som gjorde det svårt för oss senast (Malkolm Nilsson Säfqvist). Att få hål på Halmstad är en tuff uppgift, men jag tycker att vi var på god väg senast även om det inte räckte hela vägen.

Nu har det varit matchledigt i över en vecka, vilket är ovanligt den här säsongen då schemat oftast är väldigt tight. Hur känns det för laget med ett lite längre uppehåll?

– Det är klart att man hellre vill ha ett längre uppehåll efter en seger. Samtidigt har det känts som att vi behövt en ordentlig träningsvecka. Det var längesedan vi hade en sådan. Ibland behöver man få tillfälle att fila på vissa grejer och även träna på fysbiten. Från ett tränarperspektiv har den här veckan varit nyttig.

Victor Edvardsen är avstängd efter att i förra matchen ha dragit på sig sitt fjärde gula kort för säsongen. I övrigt är samtliga spelare tillgängliga och matchtruppen ser ut så här:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Jacob Ortmark, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Marcus Astvald, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Axel Lindahl, Joel Daniel, Christoffer Wiktorsson, Adam Carlén, José Segura Bonilla, Jeff Gal

Avspark 19:00.

Superettan spelas fortfarande utan publik. Däremot kan du som alltid följa matcherna på Dplay.

Rösta gärna fram matchens lirare i DIF. Om du är med och röstar har du chans att vinna en signerad fotboll.