Herrarna bjöd på uppvisning mot HBK: ”Vår bästa match i år”

Herrarna hade chans att ta revansch efter 0-2-förlusten mot Halmstads BK på Stora Valla häromveckan. Under måndagskvällen spelades ännu en seriefinal, den här gången på Örjans vall, och revansch blev det. Man skulle kanske också kunna kalla det för styrkebesked eller total uppvisning i fotboll. HBK gjorde ett mål. DIF gjorde fyra och kunde faktiskt ha gjort betydligt fler.

– Jag tycker att det här var en perfekt match från vår sida. Vi tog tag i det från första stund. Vi hittade farliga ytor, fick in många rättvända spelare och sårade Halmstad den vägen på ett väldigt bra sätt. Sett över 90 minuter var det här nog vår bästa match i år, säger tränare Andreas Holmberg.

När ni är så här bra under en hel match känns det som att inget lag i superettan 2020 kan besegra Degerfors IF.

– Åtminstone blir det väldigt tufft att besegra oss. När vi är så här bra är vi jäkligt bra. Inget snack om saken. Om vi springer och jobbar så här hårt är vi svårslagna. Det visade vi – borta mot serietvåan.

0-1-målet kom efter 34 minuter.

– Ekroth slog en riktigt bra boll genom motståndarlaget. Sedan tror jag att det var ”Berra” (Johan Bertilsson) som spelade ut den till Erik Lindell. Han slog ett tidigt inlägg mot första stolpen och jag satte det i mål på ett tillslag, säger målskytten Villiam Dahlström.

Ganska tidigt i den andra halvleken utökade DIF sin ledning. Ännu en gång var det Villiam Dahlström som höll sig framme.

– Det andra målet gick till så att vi kom runt på högerkanten. ”Berra” vände bort deras försvarare, spelade snett inåt bakåt och jag hann ta emot bollen och lägga in den ungefär från straffpunkten.

Vad är det som gör er så starka?

– Att vi har en väldig bredd och en väldig spets i truppen. Många spelare som vill ta löpningar för varandra. Man känner av den viljan genom hela laget, så när man är trött får man väldigt mycket hjälp av andra. Ett lag där man tar löpningar för varandra kan gå väldigt långt och vi är medvetna om vilket jobb som krävs, säger Dahlström.

Efter 65 minuter stod det 0-3. Johan Bertilsson var sist på bollen efter ett fint förarbete av Marcus Astvald.

– Vi hade några passningar till vänster. Jag såg att ”Mackan” tog in bollen lite och då gav jag mig iväg. Jag var ganska säker på att han skulle se det. Han lyfte in bollen perfekt och jag fick till en liten lätt skarvning. Det var skönt att vi fick in ett tredje mål där. Det gav oss lite andrum, säger Bertilsson.

HBK reducerade sedan på straff och kämpade på för att fixa ytterligare reduceringsmål, dock utan större framgång. Istället kunde José Segura Bonilla på stopptid sätta sitt första superettanmål, 1-4, i tom bur efter att Astvald petat bollen förbi en utrusande målvakt.

– Jätteroligt! Han har sett väldigt het ut på träningarna och är verkligen på gång. Skönt att han fick göra sitt första mål. I övrigt jobbade han också hårt under sitt inhopp, säger Andreas Holmberg om målskytten.

Ferhad Ayaz tvingades tyvärr lämna planen på grund av skadekänning. Han ska nu ta det lugnt under de träningslediga dagarna och sedan utvärdera hur kroppen svarar på vilan.

Redan på lördag väntar ett nytt toppmöte då Rödvitt tar emot Jönköpings Södra IF på Stora Valla.

Startelva och byten:

Ismael Diawara

Gustav Granath – Oliver Ekroth (kapten) – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Christos Gravius – Axel Lindahl

Johan Bertilsson – Ferhad Ayaz

Villiam Dahlström

56 minuter: Marcus Astvald ersatte Ferhad Ayaz.

73 minuter: José Segura Bonilla ersatte Villiam Dahlström och Jacob Ortmark ersatte Christos Gravius.

87 minuter: Christoffer Wiktorsson ersatte Axel Lindahl.