Herrarna åker till Stockholm för cupmöte

Imorgon, onsdag, åker Degerfors herrar till huvudstaden för spel i svenska cupen. Det gäller omgång 2, kvalomgången till nästa års gruppspel, och för motståndet står FC Stockholm Internazionale. Klubben ligger på fjärde plats i division 2 norra Svealand.

Matchen startar klockan 18:30 på Kristinebergs IP och kommer att sändas på FC Stockholms kanal på StayLive.

Frånsett mötet med IF Viken, 2016 (seger på bortaplan, 0-9), har de här kvalomgångarna till cupens gruppspel varit rysare i hur många år som helst. Är du nervös?

– Lite. Nervöst är väl inte rätt ord, men jag är lite pirrig. Det blir kul med en cupmatch, säger tränare Andreas Holmberg.

FC Stockholm är ett lag i division 2 och ligger just nu på övre halvan i tabellen. Vad vet du om det här laget?

– Inte jättemycket. Vi har fått några rapporter. Har haft en scout på plats som försökt titta. De har spelat 4-2-3-1 i någon match, i en annan match har de spelat med fembackslinje. De har några gamla profiler i klubben. Johan Mjällby som tränare. Det är nog ett väldigt bra division 2-lag. Vi har fått rapporter om att de är stora, fysiskt starka och tunga att ha att göra med. Vi behöver vara på tårna.

Ni befinner er i ett viktigt skede av superettan. Hur prioriterar ni cupen i det läget?

– Det är jätteviktigt inför nästa år, så att vi får bra matcher på försäsongen. Vi prioriterar cupen högt, men det blir också ett tillfälle att använda fler spelare. Det ska bara bli kul.

Vad förväntar du dig av de nya spelarna som kommer in i laget?

– Att de tar chansen och gör jobbet helhjärtat. Det är bra spelare som kommer in och det ska bli kul att se dem få chansen från start. Vi kommer ställa upp med ett bra lag.

Axel Lindahl är sjuk och Sebastian Ohlsson fortsatt skadad. Johan Bertilsson vilar (äldst i laget) och Tufve Östlund, Hugo Claesson samt Erik Grandelius ska förbereda sig inför P19-lagets avgörande slutspelsmatch på söndag. Det innebär att truppen som åker till Stockholm ser ut så här:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Jacob Ortmark, Ferhad Ayaz, Marcus Astvald, Christos Gravius, Erik Lindell, Linus Olsson, Villiam Dahlström, Victor Edvardsen, Joel Daniel, Christoffer Wiktorsson, Adam Carlén, Emil Portén, José Segura Bonilla, Jeff Gal