Hemmapremiär med seger och tre poäng

Degerfors IF mötte under tisdagskvällen IK Brage på ett stundtals kyligt och stundtals soligt Stora Valla. Inför 1053 betalande åskådare bjöd Degerfors på ett bra spel som till slut avlönade sig med ett mål, efter en straff som Nikola Ladan säkert satte i kassen bakom Brages målvakt Peter Rosendal. IK Brages tränare Klebér Saarenpää och Degerfors IF:s Stefan Jacobsson summerar matchen så här…

Klebér Saarenpää: Som jag sa till grabbarna i omklädningsrummet, är jag ruskigt stolt över det de har presterat defensivt där ute, vi krigade verkligen och fredade vårt straffområde mot ett Degerfors som är bra. Vi är det lag som släppt in näst minst mål i Superettan och idag bevisade vi det när vi gjorde det under 90 minuter och då gör det bara sjukt ont när vi förlorar på en straff på övertid, på en känsla som domaren går på, något han inte ser, utan går på en känsla. Men domaren tar ett beslut och det kostar oss ordentligt idag, men sådan är fotbollen, den är grym ibland.

Stefan Jacobsson: Jag är ju naturligtvis inte lika förgrymmad som Klebér och jag är också jättenöjd med vårt lags spel, vi går ut och ger allt ifrån första minut. Vi visste att vi skulle möta ett strukturerat och bra organiserat lag som precis som Klebér nämnde har släppt in näst minst mål i serien, de släppte inte in många mål ifjol heller och vi vet om att Brage är starka i sitt försvarsspel och har även struktur i sitt anfallsspel så att vi var tvungna att ha en otroligt bra energi i vårt försvarsspel och som jag tycker att vi hade. Vi har också ganska mycket boll och vi stångar oss blodiga emot Brages försvar och jag hade också tyckt att det varit oerhört grymt om vi inte hade vunnit den här matchen, jag tycker att vi är det lag som har mest klara målchanser, marginalerna är med oss lite, de har ju stolpskott när vi inte är riktigt uppmärksamma. Vi sa under halvlek att vi var tvungna att ha ett jättetålamod och disciplin vi också, liksom Brage också har i sitt spel idag. Minsta lilla som vi har bolltapp på fel ställe så visste vi att vi skulle kunna åka på kontringar men vi hanterade de situationerna på ett väldigt bra sätt. Sedan att vinna som vi gör, jag har ingen aning om det var en straff eller inte, det är helt omöjligt att se där ute. Det är som en skänk från ovan naturligtvis men vi borde ha gjort två, tre mål ändå idag tycker jag.

Tack Klebér och Stefan för de orden. Grattis Degerfors IF till segern och till tre välförtjänta poäng!

Nu laddar vi om för nästa match som är på bortaplan lördag den 11 maj, då vi möter IF Brommapojkarna på Grimsta IP med avspark klockan 16:00.

Åsa Holmstrand