Helmia ny huvudpartner till Degerfors IF

Helmia ansluter sig till den växande skara huvudpartners som kommer samarbeta med Degerfors IF under herrlagets comeback-säsong i allsvenskan.

Det rör sig om ett värmländskt familjeföretag med 400 medarbetare och verksamhet på sex orter i Värmland. I koncernen ingår fem helägda dotterbolag: Helmia Bil, Helmia Lastbilar, Helmia Fastigheter, ICA Toria och Helmia Motorsport. Helmia ägs och drivs av familjen Walfridson.

Varför valde ni att gå in i ett samarbete med Degerfors IF?

– Vi har genom åren varit med som en sponsor till Degerfors IF och Helmiastiftelsen har delat ut stipendier till föreningen för goda prestationer. Med det senaste stipendiet på 200 000 kronor uppmärksammade vi föreningens avancemang till allsvenskan, säger Helmias koncernchef Christian Walfridson och fortsätter:

– Jag och Johannes Weidenhag (marknadssäljare i Degerfors IF) har under en tid pratat om att utöka vårt samarbete och för varje besök på sportkontoret vid Stora Valla har de tankarna utvecklats. Man känner vilket stort hjärta och engagemang det är i och kring föreningen och det känns verkligen som att Degerfors IF är hela Värmlands lag. Det är riktigt kul att vi idag kan berätta att Helmia och Degerfors IF har skrivit på ett samarbetsavtal där Helmia går in som huvudpartner i Degerfors IF.

Vad betyder klubben för Helmia?

– Det värmländska idrotts- och kulturlivet har alltid varit något som ligger oss varmt om hjärtat och vi försöker hjälpa till att hålla värmländska drömmar vid liv. Det är fantastiskt att ännu en gång få uppleva ett värmländskt lag i allsvenskan. Tillsammans ser vi fram emot att få heja fram vårt röda vita lag, säger Henrik Forsberg, VD för Helmia Bil.

Vad kommer det här samarbetet innebära?

– Vi kommer få möjligheten att synas på spelare och ledare samt på Stora Valla. Många värmlänningar kommer att följa laget och vi får möjlighet att synas med vårt varumärke i fotbollens högsta serie.

Hur tror ni det kommer gå för laget i år?

– Vi tror att laget kommer visa mycket vilja och spela fin fotboll. Säkerligen kommer vi att få känna på de flesta känslor under året, precis som idrott ska vara. När året summeras tror vi att Degerfors IF får förbereda sig för Allsvenskan 2022 med fulla läktare från start!

Johannes Weidenhag, Degerfors IF:

– Jag är väldigt nöjd med att det här samarbetet blivit verklighet. Vi har haft en dialog under närmare ett års tid och nu har vi hittat ett upplägg som känns riktigt bra för båda parterna. Helmia är Värmland, Degerfors IF är Värmland. Någonstans var det givet att vi skulle hålla ihop.