Hedersam förlust för Degerfors i Älvsjö

Damerna åkte återigen på en tung uddamålsförlust när man gästade Älvsjö under söndagen.

DIF började egentligen matchen bra men på sina två första anfall gjorde Älvsjö två mål. Vid första målet räddade målvakten Anna Zander första läget men DIF fick inte undan bollen i nästa sekvens. Vid andra målet handlade det om en öppnande långboll där Naomi Shultze rann igenom och lobbade in 2-0.

DIF försökte och försökte och skapade mängder med hörnor och situationer i straffområdet och efter en sådan situation kunde Jessica Edvardsson peta in en retur till 2-1 i 19:e minuten. Glädjen blev dock kortvarig när  Älvsjö tilldömdes straff 5 minuter senare. Den sattes rakt upp i krysset till 3-1 av Nadja Fernström.

Resterande del av matchen så låg DIF på för reducering och Älvsjö kontrade. Reduceringen kom till slut genom Ida Lilja men då hade vi hunnit in på stopptid och DIF förmådde sedan inte skapa någon chans till kvittering

Sammantaget gjorde DIF en bra match spelmässigt men misstagen i samband med målen gjorde att inga poäng bärgades i södra delarna av Stockholm denna regniga söndag. Positivt att nyförvärvet Caroline Zandén spelade 90 minuter och bidrog till ett lugn i spelet ifrån sin mittbacksposition.

Älvsjö – DIF 3-2 (3-1)

1-0 (9) Naomi Schultze
2-0 (14) Naomi Schultze
2-1 (19) Jessica Edvardsson