HBK nästa för formstarkt DIF: ”Nu har vi växt in i den här serien”

Jag var 3 år när jag spelade fotboll med ”Bajens huliganer” bakom ståplats på Stora Valla under halvtidsvilan. Detta samtidigt som pappa och kravallpolis stod och höll koll. Polisen sa, med en tår i ögat, att: ”Det är så här fotboll ska se ut.”

Jag var 16 år när jag själv spelade på Stora Vallas reservplan med min moderklubb Vänersborgs IF mot just Degerfors IF i pojkallsvenskan. Jag tjänade 700 kronor efter vadslagning med släkt och familj om att jag skulle värma upp i min Degerforströja innan match.

Jag vet mer om Degerfors på 50-talet än hur det var på 90-talet, tack vare min farfar Jacks alla historier och berättelser om den tiden.

Jag är nu 29 år och följer bruket som aldrig för, precis som resten av släkten.

– Adam Jakobsson

Redan under lördagen börjar Degerfors IF rulla mot Halland och söndagens möte med fjolårskonkurrenterna Halmstads BK på Örjans vall. Matchen startar klockan 15:00.

Efter att ha gått obesegrade genom de tre senaste omgångarna återfinns plötsligt DIF på sjätte plats i den allsvenska tabellen. HBK ligger tolva men det är endast två poäng som skiljer lagen åt.

Om man bara tittar på tabellplacering ser det ut att vara ett lite större gap mellan Degerfors och Halmstad, men faktum är att lagen haft hyfsat likvärdiga starter på säsongen. Vilka har varit Halmstads främsta styrkor under de inledande omgångarna?

– Egentligen samma som förra året. Det är ett väldigt disciplinerat och bra organiserat lag. Försvarar sig kollektivt men har också en hel del spets i form av vassa målskyttar. Det är ett lag, med betoning på lag, säger tränare Andreas Holmberg.

Det är också ett av de lag ni känner allra bäst i den här serien. På vilket sätt ska ni göra det till en fördel?

– Att vi förhoppningsvis kan utnyttja våra styrkor till det vi vet passar mot Halmstad. Det lyckades vi med på bortaplan förra året (1-4). Vi hoppas kunna göra en liknande prestation den här gången.

Efter en tuff start har ni nu tagit sju poäng på tre matcher. Vilka är de främsta anledningarna till det?

– För det första har vi fått tillbaka en hel del självförtroende tack vare resultaten, men vi har också förstått vad som krävs för att ta poäng i allsvenskan. Det handlar om det hårda jobbet jag alltid pratar om. Vi behöver göra det jobbet och sedan får resten komma som en följd av det. Vi har lyckats med det. Både i vårt försvarsspel och i vårt anfallsspel har vi lagt ner ett hårt jobb. Därmed har vi kunnat hitta andra ytor på planen och inte blivit lika utsatta för hård press. Vi har hittat tillbaka till det vi vill göra i vårt anfallsspel. Det har blivit en snöbollseffekt och vi växer mer och mer. Nu har vi växt in i den här serien och vi vet att vi är ett bra lag.

Hur är läget med spelarna som varit borta ett tag? Maripuu, Dahlström, Granath…

– Villiam är inte aktuell för tillfället. När det gäller de två andra tar vi inga risker. Det är bara en match kvar nu och vi hoppas att alla ska vara tillbaka i träning när vi kör i gång efter uppehållet.

Det betyder att följande spelare utgör matchtruppen:

Ismael Diawara, Jonathan Tamimi, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Sargon Abraham, Christos Gravius, Erik Lindell, Sean Sabetkar, Victor Edvardsen, Anton Kralj, Abdelrahman Saidi, Christoffer Wiktorsson, Adam Carlén, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal

Alla Degerfors matcher visas på Discovery+. Om du skaffar ditt abonnemang via annonsen här nedanför är du samtidigt med och stöttar Degerfors IF ekonomiskt.