Hammarby nästa för herrarna

I början av 90-talet när jag själv började spela fotboll hade jag inget favoritlag. Eftersom jag alltid varit svag för lag och individer som kämpar mot alla odds bestämde jag mig för att börja följa den lilla bruksorten Degerfors när de 1993 lyckades kvala sig upp till allsvenskan genom att besegra Djurgården.

Under mitten av 90-talet besökte jag tillsammans med familjen Stora Valla vid otaliga tillfällen för att heja fram vårt rödvita gäng. Tolv mil enkel resa från Julita för att bevittna allsvensk dramatik i Degerfors. Milenko Vukcevic, Andreas Andersson, Olof Mellberg, Micke Mårtensson och Mål-Otto var några av alla profiler vi njöt av.

1997 var vi på plats med förhoppning om att Degerfors skulle lyckas besegra Öster i sista matchen för säsongen. Tyvärr släppte vi in kvittering till 2-2 i sista minuten vilket innebar degradering från fotbollens finrum.

Några år in på det nya milleniet behöll jag hoppet om återkomst till allsvenskan och vi såg någon enstaka match då och då. Men successivt förlorade jag mer och mer av både hopp och intresse…

Men förra året hände det som egentligen inte ska kunna ske! 23 år efter degraderingen lyckades Degerfors ta klivet tillbaka till allsvenskan. Halvvägs in på förra säsongen fick jag upp ögonen för vad som höll på att hända i vår gamla favoritbruksort. Tillsammans med mor och far följde jag dramat de sista matcherna via tv-sändningar. Slets verkligen mellan hopp och förtvivlan.

Så himla skoj att jag lyckats återupptäcka kärleken till en sport och ett lag som jag glömt i tio år. Verkar som att gammal kärlek aldrig rostar.

På bilden ser ni min mamma och pappa som på sin gemensamma födelsedag fick varsitt supporterkit inför säsongen.

– Daniel Eriksson

Efter fem raka allsvenska omgångar utan förlust (senast seger med 3-1 hemma mot Östersunds FK) åker Degerfors IF till huvudstaden för att möta Hammarby. Stockholmslaget har nyligen bytt tränare och fick under Milos Milojevic ledning en tuff start på ”höstsäsongen”. Det blev 1-1 mot Halmstads BK på Tele2 Arena efter att gästerna kvitterat i matchens absoluta slutskede. Hammarby är nu två poäng bakom Rödvitt i den jämna tabellen.

Matchen spelas imorgon, söndag, klockan 15:00.

Förra helgen fick ni starta om efter ett längre uppehåll. Vad har du för upplevelse av den omstarten med matchen mot Östersund?

– Att det var lite ringrostigt i första halvleken och att vi kom i gång ordentligt i den andra halvleken. Det var väldigt skönt att vi lyckades ta tre poäng trots att det var en jämn match, säger tränare Andreas Holmberg.

Har ni kommit in i det nu när ni fått ytterligare en träningsvecka?

– Ja, vi blir bättre och bättre hela tiden. Det känns riktigt bra.

Nu ska ni möta ett Hammarby som är inne i en dubbel nystart. Dels att de kommit i gång efter uppehållet, dels att de har fått en ny tränare. Tror ni er ha hittat några skillnader på det Hammarby ni ska ställas emot nu, jämfört med det Hammarby Stefan Billborn ledde innan sommaren?

– Vi har tittat mycket på deras senaste match. Den enda matchen under nye tränaren. Vi tycker att de lägger mycket krut på sitt försvarsspel och försöker rätta till det ordentligt. Sedan finns det små detaljer som skiljer dem åt.

Vad kommer bli viktigast för Degerfors del för att kunna rå på den här upplagan av Hammarby?

– Att vi gör vår grej fullt ut. Spelar vårt spel. Att vi tror på oss själva och vågar ta tag i den här matchen. Då tror jag att vi kan göra en bra prestation.

Hur ser det ut med frånvaroläget i truppen?

– Det är egentligen bara Nicklas Maripuu som inte är tillgänglig. Han har stressrelaterade problem och är borta på obestämd tid. I övrigt är alla friska.

Nyförvärvet Justin Salmon är inte spelklart då det svenska övergångsfönstret öppnar först nästa vecka.

Tränarna har tagit ut samma matchtrupp som mot Östersunds FK vilket innebär att följande spelare åker till Stockholm imorgon:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Sargon Abraham, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Sean Sabetkar, Victor Edvardsen, Anton Kralj, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal

Alla Degerfors matcher visas på Discovery+. Om du skaffar ditt abonnemang via annonsen här nedanför är du samtidigt med och stöttar Degerfors IF ekonomiskt.