Greg FitzPatrick om nya inmarschlåten: ”Så stolta över att ha blivit tillfrågade”

Greg FitzPatrick är inte riktigt säker på hur han blev Degerforssupporter. Det han vet är att han kom till Sverige, blev intresserad av att gå på fotbollsmatcher i Stockholm men insåg att det ändå inte riktigt var hans grej. Istället hörde han talas om Degerfors, ”den här bruksorten där allt läggs ner och där man kämpar för att överleva”. Samma bruksort som hade ett relativt framgångsrikt fotbollslag.

Med tiden blev Greg pappa. I slutet av 90-talet tog han med sina barn till Stora Valla och tillsammans tvingades de se Rödvitt åka ur allsvenskan.

– Men vi gav inte upp, säger musiklegendaren.

Under åren har Greg och hans nära följt Degerfors i Västerås, i Örebro, i Stockholmsområdet och självklart också på Valla.

– Hela familjen blev Degerforsare. Min dotter har tyvärr… eller ”tyvärr”, men hon är inblandad i Bajen. När vi går upp i allsvenskan måste hon dock välja och då kommer hon att välja Degerfors, säger han.

Inför årets säsong har kopplingarna mellan Greg FitzPatrick och Degerfors IF blivit tydligare än någonsin tidigare. I vintras fick han en förfrågan från klubbens ordförande Fredrik Rakar och försäljningschef Leif Olsson om att göra en inmarschlåt som skulle spela inför matcherna. När spelarna gick in på planen för att möte IK Brage i premiären var det således första gången de gjorde det till tonerna av låten som mer eller mindre officiellt heter ”Tro på det (Vårt lag är Degerfors)”. En drygt två minuter lång minisymfoni med läktarramsor, pampiga syntar och Ralf Edström.

De inmarschlåtar som kommit de senaste åren innehåller ganska många ord. Markus Krunegård skrev till IFK Norrköping och Joel Alme har gjort IFK Göteborgs låt. Din låt innehåller inte lika många ord, du uttrycker Degerfors IF på andra sätt. Kan du beskriva hur du har tänkt?

– Haha, det finns en tanke där. Den värmländska publiken är, vad ska man säga… Jag var ganska nervös. Det är jättekul om folk sjunger med, men jag tänkte att om vi tar i för mycket när det gäller text kommer de inte göra det. Om vi däremot har en enkel ramsa som är lätt att komma ihåg kan vi kanske få till allsång, säger Greg FitzPatrick och berättar också att han tillsammans med dottern Fiona (känd från Rebecca & Fiona) och Gregs mångåriga samarbetspartners Adolphson & Falk jobbar på musik som ska kunna spelas i halvtidspausen, innan han fortsätter:

– För det första ville jag att låten skulle bestå av sektioner eftersom det var lite svårt med timingen. När spelarna ska gå ut på planen och när domaren ska blåsa i gång matchen. Jag gjorde de här sektionerna med en tanke om att man kunde ta bort en viss bit om den kändes för lång. Nu har ju matcherna spelats utan publik så jag har knappt kunnat höra, men på tv låter det ungefär som att timingen fungerar. Det skulle vara flexibelt.

– Nu har vi en refräng man kan upprepa ett antal gånger. Trummorna, vilket är något Fiona gjorde, ville Fredrik Rakar flytta till början. De var inte där först. Trummorna väcker publiken, sedan kommer ett lite lugnare parti, sedan en marsch när spelarna ska gå ut.

Det är här DIF-ikonen Ralf Edström kommer in i bilden.

– Ursprungligen var det Tord Grip som läste en dikt av Karin Boye. Han läste i tv och jag spelade in det. Vi har inte ens Tords tillstånd att använda det ännu, haha. Jag tänkte att det skulle vara ett överraskningsmoment med olika människor som pratade men sedan berättade Leif Olsson om att ni ville få in er slogan, så han fick Ralf Edström att läsa in den. Det blev ganska kul att få in ”Tro på det” och sedan komma i gång med själva refrängen. Jag har också skickat över en enkel refräng som kan spelas i samband med mål.

Greg FitzPatrick och Adolphson & Falk tillsammans med Degerfors sportchef Patrik Werner.

Du som ledare har tillsammans med Fiona och Adolphson & Falk hjälpts åt att skapa ett soundtrack för Stora Valla egentligen?

– Ja, det kan man säga. Det är ett bra sätt att beskriva det. En kul grej är att de ringde från O’Learys i Karlstad då inmarschlåten inte hörs så bra på tv. De vill spela den inför matcherna.

Eftersom matcherna spelas utan publik har du själv inte kunnat vara på Valla. Vad ser du framför dig den dag då vi får släppa in publik igen och din låt spelas inför alla supportrar?

– Då kommer vi med hela familjen. Det kommer bli jättefantastiskt. Vi är så stolta över att ha blivit tillfrågade om att göra det här. Vi kommer. Och Adolphson & Falk. Det är ganska många som sjunger på låten. Bland annat Leif Olsson och hans son. De sjöng så falskt att vi fick justera dem typ ett och ett halvt tonsteg, men de var med! Sedan är det en Degerforsanhängare från Karlstad som är med och sjunger för att göra det riktigt värmländskt. Ursprungligen var det främst Anders Falk som sjöng, men det låter inte värmländskt. Det är som om jag skulle sjunga, säger Greg med sin kraftigt amerikanska brytning och skrattar sedan högt.

Du gjorde ju det en gång i tiden, på ”Det persiska äventyret”…

– Jag sjöng på svenska på en platta och blev så utskrattad att jag aldrig har gjort det igen. Och svenskan har inte blivit bättre sedan dess. Det var fan 40 år sedan.

Här nedanför kan du lyssna på inmarschlåten ”Tro på det (Vårt lag är Degerfors)”: