Glädje i kubik när Degerfors IF:s parafotbollslag arrangerade poolspel

I lördags arrangerade Degerfors IF:s parafotbollslag poolspel i Stora Halla och det bjöds på spännande matcher, snygga mål och mycket glädje under hela dagen.

Fyra föreningar hade bjudits in att delta i poolspelet som drog igång redan klockan 10 på förmiddagen. Utöver Degerfors IF deltog även IF Viken (Åmål), Filipstad, Falken (Arvika) och Karlstad.

– Jag skulle summera den här dagen med orden Lycka och Glädje. Jag är glad att allting flutit på så bra idag och att alla varit delaktiga. Ett riktigt lyckat arrangemang, säger Jan Thorin, ansvarig för parafotbollen i Degerfors IF.

– Bakom arrangemanget står både Degerfors IF och Progress motion och friskvårdsförening, som arrangerar poolspel runtom i Värmland. Den här gången var det vår tur att stå värd och vi har ju en utmärkt inomhushall att vara i när det är kall ute.

Totalt deltog sju olika lag i poolspelet. De fyra gästande föreningarna deltog med ett lag vardera medan Degerfors IF deltog med tre lag. Lagen delades in i antingen Nivå 6 eller Nivå 10, skillnaden mellan dessa är bland annat regler och planstorlek.

– Det allra bästa är att alla får vara med och spela fotboll. Glädjen och delaktigheten. Det här arrangemanget betyder jättemycket för spelarna. Det är en morot för dem att få spela de här poolspelen, annars är det ju bara träna, träna och träna.

När parafotbollen i Degerfors återupptog sin verksamhet efter två års uppehåll på grund av pandemin, så hade man tappat flera spelare. Nu har fler spelare anslutit till laget och några har hittat tillbaka.

– Det har kommit lite nya spelare, men vi vill gärna bli fler. Vi är en kärntrupp på 20 spelare ungefär och det är en fantastisk stämning i och runtomkring laget. Även om man inte vill spela fotboll så får man jättegärna komma ner, titta och bara vara.

– Vi ska köra ett poolspel till i vår och i höst är det Nationella spelen, där vi tog flera medaljer i fjol. Det är vad som är på gång i laget. Huvudsyftet med parafotbollen i Degerfors IF är att vi ska spela ha kul och det har vi, avslutar Jan Thorin.