Fyra mål mot Sundsvall: ”Vi var sylvassa”

Den här matchtexten kunde ha sett helt annorlunda ut. Redan efter nio minuter kom superettans skytteligaledare Pontus Engblom, anfallare i obesegrade GIF Sundsvall, fri med Jeff Gal. Engblom gjorde inte mål.

– Den räddningen var viktig för laget. Att göra en sådan räddning vid ställningen 0-0… En väldigt bra känsla, säger Degerfors amerikanske målvakt.

Istället var det DIF som tog ledningen bara någon minut senare. Erik Lindell spelade in bollen från högerkanten. Johan Bertilsson fick inte till mottagningen vilket å andra sidan gjorde att bollen skarvades vidare helt perfekt till Villiam Dahlström som i sin tur rullade in den vid bortre stolpen.

– Det är alltid så små marginaler. Första målet har ofta stor betydelse då det är svårt att vända underlägen. Där hamnade vi i en bra sits, säger tränare Tobias Solberg,

Efter 20 minuter utökade Degerfors sin ledning.

Jag fick en passning i ”tia-ytan”, som vi kallar den. Jag drev fram bollen och såg ”Berra” (Johan Bertilsson), hittade in till honom och han hittade i sin tur ett fantastiskt instick till mig. Sedan drog jag till med en yttersida i bortre, säger målskytten Victor Edvardsen.

Rödvitt fortsatte att skapa chanser. Erik Lindell hade nästintill öppet mål efter 35 minuter, men en motståndare blockerade avslutet. Ett par minuter senare lyckades Edvardsen sånär peta bollen förbi Andreas Andersson i Sundsvalls mål.

– Vi kände oss farliga varje gång vi var på väg framåt. Sedan är Sundsvall ett lag som är bra på att hålla i bollen, så det blev inte riktigt sekvenser där vi själva fick hålla i den länge. Samtidigt kunde vi satsa på kontringar hela tiden och vi skapade chanser, men vi skulle nog ha behövt vila lite med bollen ibland. Då hade vi kanske mått ännu bättre, men vilket jobb killarna gjorde. Hur de försvarade sig och jobbade hårt. Vi fick kontringslägen där vi var sylvassa, säger Tobias Solberg.

I den andra halvleken blev Degerfors ledning ännu större. Erik Lindell fick med sig bollen genom Sundsvalls backlinje och spelade åt vänster där Villiam Dahlström höll sig framme. 0-3.

– Sedan blir det alltid nervöst. De fick in 1-3 och då blev det kanske för stressigt. Vi kom inte åt bollen. Jeff gjorde ännu en gång en fin räddning. De hade dessutom en boll i stolpen, så det skulle ha kunnat bli riktigt spännande, säger Solberg.

Gals fina räddning var på en halvvolley i slutminuterna.

– I sista sekunden såg jag som tur var avslutet och kunde sträcka ut, säger han.

Rödvitt kunde sedan fixa 1-4 efter 93 minuter. Axel Lindahl slog en boll mot den snabbe Edvardsen som hade hur mycket yta som helst.

– Det målet fick jag gratis, kan man säga. Målvakten kom ut och jag satte en yttersida runt honom, säger Victor.

Tobias Solberg sa efter matchen mot Östers IF (3-1) att den, precis som premiärmatchen mot IK Brage, var ett ”klassiskt vulkanutbrott”.

Vad var då det här?

– Det här var… Haha! Med vilket ord beskriver man det här? Det var en jättebra insats och på många sätt en uppvisning i fina mål mot ett jättebra lag, säger Solberg.

Finns det något som stack ut extra mycket i ert spel den här matchen?

– Våra kontringar sticker ut. Samtidigt är det vårt försvarsspel som ligger till grund för att vi får kontringarna. Man måste kunna bryta bollen. Men när vi ställde om var vi sylvassa genom hela matchen. Edvardsen, Bertilsson och Dahlström där framme. Vi skapade chanser hela tiden. Kul för Villiam att få göra två mål. Han gör alltid ett bra försvarsarbete men som forward är det givetvis kul att få göra mål igen. Två mål av Edvardsen också och förra matchen gjorde ”Berra” tre. Idag fick han vara med och assistera istället. Där var vi riktigt vassa, men som sagt: kan man inte bryta bollen och försvara sig väl får man inga kontringar. Det är nog den fasen vi är mest nöjda med idag.

Nu har ni betat av en tredjedel av superettan 2020. Hur utvärderar du den här första tredjedelen?

– Jag och ”Adde” (Holmberg) ska sätta oss ner och summera mål vi gjort, mål vi släppt in, hur det har sett ut. Känslan är att det vi gjort som lag är oerhört imponerande. Vi har ett försvarsspel som känns tryggt och stabilt. Samtliga spelare gör ett enormt jobb vilket fortsatt kommer vara en nyckel för oss. Sedan är vi duktiga när det gäller speluppbyggnad. Hittar många fina lösningar och har spets framåt. Vi ska bli ännu bättre på fasta situationer. Idag släppte vi in ett mål på hörna.

Degerfors IF leder nu superettan med tre poängs marginal ner till tvåan Halmstad. Tack vare dagens seger är det hela sex poäng ner till GIF Sundsvall på tredje plats.

Härnäst väntar AFC Eskilstuna på Stora Valla om en vecka.

Startelva och byten:

Jeff Gal

Gustav Granath – Oliver Ekroth (kapten) – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Jacob Ortmark – Axel Lindahl

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen

Villiam Dahlström

64 minuter: Christos Gravius ersatte Adam Carlén och Ferhad Ayaz ersatte Villiam Dahlström.

80 minuter: Marcus Astvald ersatte Johan Bertilsson.