Frågetecken kring matchtruppen när DIF tar emot Akropolis

I det getingbo superettan (som vanligt) förvandlats till går det att dela upp serien i fyra topplag, tio bottenlag och två mittenlag. Det är mot ett av de sistnämnda Degerfors herrar ställs hemma på Stora Valla, imorgon, lördag.

Stockholmsklubben Akropolis har imponerat under årets säsong. Trots att laget är nykomling i näst högsta serien var man länge med och utmanade i toppen. Oktober har dock varit en dålig månad för det vitblå laget från huvudstaden. Endast en seger på fem matcher. Klubben ligger nu på sjätte plats i tabellen.

– Akropolis har överraskat stort under året och de har nog överträffat sina egna förväntningar. De har varit svårslagna och har ju fortfarande bara förlorat fyra matcher den här säsongen. De fick mycket att stämma och saker har studsat deras väg i många matcher. Nu har de tappat Nikola Vasic (nio mål) till ett lag i Serie B och behöver vinna sina återstående matcher om de ska ha någon chans att sluta som ett topplag. För vår del gäller det att ha bra energi och köra på i mötet med dem. Förhoppningsvis kommer de inte med en energinivå som är högre än den vi har. Samtidigt är det ett bra lag med många erfarna spelare. De är säkert sugna på att sätta dit serieledarna, säger tränare Tobias Solberg.

Hur ska ni göra för att de inte ska lyckas med det?

– Det blir som i mötet på konstgräset i Stockholm; få hål på deras försvarsspel. Förhoppningsvis kommer vi bli bollförande även om Akropolis är skickliga på det. Vi måste vara med från början och vara duktiga i vårt bollinnehav. Skapa chanser. Framförallt blir nyckeln återigen – något vi gjorde jättebra mot Trelleborg senast – vår återerövring. Att stoppa deras försök till kontringar. De har rätt mycket snabbhet framåt. Kan vi hantera det är mycket vunnet mot Akropolis. Senast vi möttes hamnade vi tidigt i underläge och då kunde de spela på det. Det gäller att vi har tempo och tålamod i vårt anfallsspel. Sedan måste vi vara noggranna med deras omställningar och offensiva fasta. Där har de lite spets.

Det har varit lite halvkrassligt i spelartruppen efter den långa resan till och från Skåne. Daniel Janevski blev sjuk och genomförde ett coronatest som glädjande nog visade sig vara negativt. Samma sak gäller Oliver Ekroth. Dessvärre kan ju även andra sjukdomar än covid-19 hålla folk borta från spel och Janevski saknas därför i morgondagens matchtrupp. Ekroth är fortfarande ett frågetecken.

José Segura Bonilla har haft migrän men mår bättre nu.

Vidare har Villiam Dahlström haft problem med smärta av nackspärrskaraktär.

– Han kände sig stel. Han tränade igår men fick kliva av, säger Solberg.

Dahlström tog det väldigt lugnt under fredagsträningen och kommer vara med i truppen imorgon.

Matchtruppen ser ut så här:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Oliver Ekroth, Jacob Ortmark, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Marcus Astvald, Christos Gravius, Erik Lindell, Linus Olsson, Villiam Dahlström, Axel Lindahl, Victor Edvardsen, Christoffer Wiktorsson, Adam Carlén, José Segura Bonilla, Jeff Gal

Matchstart klockan 13:00. Köp gärna en stödbiljett för att vara med och hjälpa föreningen ekonomiskt.

Som vanligt visas superettan på Dplay. Fram till och med imorgon kan du skaffa Dplay i sex månader för halva priset! Ta del av erbjudandet här.