Fortfarande väskförbud på Stora Valla

Utifrån det rådande läget i samhället har Polismyndigheten fattat beslut om väskförbud på olika typer av evenemang i Sverige. Degerfors IF:s träningsmatch mot Skövde på lördag är ett sådant.

Beslutet innebär att inga väskor får tas med in på Stora Valla. Undantag får göras för personer som av medicinska skäl har behov av att ta med en väska in på matchen. Arrangören, det vill säga Degerfors IF, avgör vad som är medicinskt skäl.

Vi önskar att du tar kontakt med oss innan matchen mot Skövde om du av medicinska skäl behöver ta med väska in på Stora Valla. Kontaktuppgifter hittar du längre ner på sidan.

Vanliga frågor och svar

Vad händer om jag struntar i förbudet och tar med en väska in ändå?
Det kan bedömas som brott mot ordningslagen.

Hur länge gäller beslutet om väskförbud?
Beslutet gäller från och med 1 november 2023 och så länge vi befinner oss i terrorhotnivå fyra.

Omfattas alla typer av väskor, exempelvis handväskor?
Ja. Det enda undantaget är skötväskor för barn och medicinväskor som får tas med in på Stora Valla.

Vad gäller för skötväskor för barn?
Skötväskor för barn får tas med in, men dessa kommer att genomsökas.

Gäller det även påsar och genomskinliga väskor?
Ja.

Gäller det även journalister?
Nej, journalister omfattas inte av definitionen publik och kommer därmed inte omfattas av beslutet.

Varför kan man inte lösa detta med en genomsökning av alla väskor?
Med den bedömning som polisen gör av nuläget så krävs det fler säkerhetshöjande åtgärder och därav har man fattat beslut om väskförbud.

Anmäl väska för medicinskt skäl till

Timmie Falk
Kommunikationschef, Degerfors IF