Försäsongen inleds med derby

Imorgon, lördag, klockan 14:00 rivstartar fotbollsåret 2021 med ett derby mot föreningens ärkerival Örebro SK. Matchen spelas på Behrn Arena i Örebro och sänds direkt på Discovery+ (Tidigare Dplay). Du kan också lyssna på matchen via Sveriges Radio Örebros hemsida.

Erik Lindell missar morgondagens rivalmöte på grund av sjukdom. Även Ferhad Ayaz och nyförvärvet Anton Kralj är borta. I deras fall handlar det om lättare skador.

Är det här en träningsmatch som alla andra?

– Nej, det är det såklart inte. För det första är det den första matchen på hela året. För det andra möter vi ÖSK. Det är klart att det är en speciell match och det ska bli jättekul att komma i gång, säger tränare Andreas Holmberg.

Vad har ni för förväntningar på laget i det här skedet av försäsongen?

– Att de springer och att de verkar tycka det är kul att spela fotboll. Det är de huvudsakliga förväntningarna. Sedan har man förhoppningar om att få se vissa intentioner i både anfallsspelet och i försvarsspelet.

Kommer de här intentionerna vara märkbart annorlunda jämfört med förra året?

– Nej, det tror jag inte. Vi kommer vilja ha bollen, vi kommer vilja spela vårt rörliga anfallsspel och vi kommer vilja pressa så högt vi kan. Målsättningen är samma (som förra året), men tillvägagångssättet kommer vara något annorlunda.

Anton Kralj är tyvärr inte tillgänglig imorgon men de andra nyförvärven kommer att finnas med. Kan du kort presentera spelarna utifrån dina intryck från de första träningsveckorna?

– Nicklas Maripuu är en smart spelare som vill ha bollen. Väldigt bolltrygg och jobbar dessutom hårt. En ganska komplett innermittfältare, skulle jag vilja säga. Ska vi gå vidare med Sargon Abraham? Mycket duktig när det gäller tekniken, har speed och ett jättefint avslut. Honom känner vi ju sedan tidigare. Också Adhavan Rajamohan är tekniskt duktig. Jättefint avslut. Smart i sitt positionsspel och besitter, precis som Sargon, en hel del fart.

Startelva och matchtrupp presenteras imorgon i våra sociala medier, cirka en timme innan avspark.

Om du ännu inte har skaffat Discovery+ är ett bra tips att slå till nu! De erbjuder nämligen en superdeal på sitt årspaket. Skaffa årspaketet för 199kr/månad (ord. pris 299kr/månad). Om du fixar ditt abonnemang genom annonsen här nedan är du samtidigt med och stöttar Degerfors IF ekonomiskt. Använd koden DEGERFORS2021. Erbjudandet gäller till och med sista februari.