Formstarkt J-Södra gästar Valla

Efter seriefinalen och storsegern på Örjans vall tar Rödvitt imorgon, lördag, emot ett av superettans mest formstarka lag. Jönköpings Södra IF har inte förlorat på tre matcher och ser man till de fem senaste seriematcherna är det endast Östers IF som gjort bättre resultat.

I J-Södra finns hela seriens assistkung Amir Al-Ammari. Al-Ammari ligger även, tillsammans med lagkamraten Eric Omondi, förhållandevis högt upp i skytteligan. Sex mål vardera.

Ingen rast och ingen ro. Toppmöte igen. Den här gången mot tabelltrean tillika seriens näst mest formstarka lag. Vad är det för motståndare som kommer hit imorgon?

– Ett bra Jönköping som, precis som du säger, gått väldigt bra efter vårt senaste möte. Ett spelskickligt lag som i stort påminner lite om oss. De har många individuellt skickliga spelare som kan avgöra matcher. En jättebra motståndare, säger tränare Tobias Solberg.

Ett av de mest kända namnen, Pa Konate, skrev nyligen på för Rosenborg BK. Är det ett stort avbräck för Jönköping, enligt dig?

– De har bra ersättare och han hade nog inte kunnat spela ändå i och med att han fick lämna planen skadad senast.

När det gäller er trupp är Victor Edvardsen tillbaka efter sin avstängning. Hur ser det ut i truppen i övrigt?

– Det ser bra ut frånsett Ferhad Ayaz som olyckligt fick avbryta senaste matchen. Han har gjort en magnetröntgen och resultatet av den borde komma i början på nästa vecka. Det tar nog någon vecka innan han kan vara aktuell igen.

Vad blir viktigast för att ni ska nå ett bra resultat imorgon?

– Vi måste komma upp i samma nivå som vi gjorde mot Halmstad senast. Nu ska vi ju möta ett minst lika bra lag. Mycket stämde i den senaste matchen. Nu ska vi jobba hårt för att så mycket som möjligt ska stämma igen. Då krävs det att man är ödmjuk och inte tummar på något. Vi måste vara beredda att springa för varandra och täcka ytor, på samma sätt som vi ska vilja ha bollen och fixa ytor för andra som vill ha bollen. Att vi har lika mycket energi som senast är det första och viktigaste steget.

Följande spelare har tagits ut till matchen:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Jacob Ortmark, Sebastian Ohlsson, Johan Bertilsson, Marcus Astvald, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Axel Lindahl, Victor Edvardsen, Joel Daniel, Christoffer Wiktorsson, Adam Carlén, José Segura Bonilla, Jeff Gal

Matchen mot J-Södra startar 17:35 och går att se på Dplay.