Förlust på Friends Arena: ”En ganska stor besvikelse”

Degerfors Idrottsförenings efterlängtade allsvenska återkomst fick under måndagskvällen en ganska jobbig start. AIK vann övertygande med 2-0 på nationalarenan i Solna och faktum är att det aldrig var riktigt nära att matchen skulle gå i någon annan riktning.

Flera av de gulsvartas mest välkända spelare stod för övertygande insatser och den unge, tekniske finländaren Saku Ylätupa hade stundtals – för att använda ett Yrjö Toivonen-uttryck – ”Sigges cirkus” med gästerna från Värmland.

AIK förde matchen och var en vansinnesräddning av Ismael Diawara från att ta ledningen i 29:e minuten. 1-0 kom istället tio minuter senare då Erick Otieno slog ett fint inlägg från AIK:s vänsterkant. Saku Ylätupa mötte med foten inne i målområdet och kunde stöta bollen i nät.

I 65:e minuten var Ylätupa istället framspelare då han slog ett inlägg från AIK:s högerkant. Gamle landslagsmannen Nabil Bahoui nickade in 2-0.

Rödvitt var inte helt ofarligt i sina offensiva omställningar, men omställningarna var dessvärre allt för få.

– Man kan väl säga att det blev en ganska stor besvikelse. Vi hoppades och trodde på att vi skulle göra en bättre prestation. Det fanns grejer som var helt okej under matchen men i det stora hela var AIK bättre, vilket är tufft när vi har känt att vi ska kunna göra saker bättre framför allt i vårt anfallsspel. AIK fick ett par lägen på grund av våra tekniska misstag. Sedan skapade vi också lite för få målchanser. Samtidigt ska man ge AIK cred eftersom de var ruggigt bra i sitt försvarsspel. Det är svårt att skapa chanser och krävs då extra mycket noggrannhet från vår sida, säger tränare Tobias Solberg.

Vad är det framför allt som gör att du får en känsla av besvikelse?

– Jag vet ju vad det här laget kan. Vad vi kan åstadkomma. Vi hade som ambition att vara det bättre laget. Den känslan hade vi när vi åkte till Solna, även om det är en tuff bortamatch. Alla är överens om att vi hade kunnat göra en mycket bättre insats. Det är det som gör att man blir besviken. Att som nykomling förlora med 2-0 borta mot AIK är egentligen inget att skämmas över, men vi har en tro på oss själva och vet vad vi kan i våra bästa stunder.

Det har bara gått en omgång, men vad har ni lärt er om allsvenskan som kan vara värdefullt för att ni ska kunna göra en bättre insats mot Kalmar?

– Det krävs att vi håller vår högsta nivå hela tiden, både som lag och individuellt. Vi kan inte göra halvdana insatser och räkna med att det ska lösa sig ändå. Det krävs bra prestationer för att skapa målchanser, och det krävs att man är koncentrerad och noggrann för att förhindra målchanser.

På söndag väntar hemmapremiär mot det Kalmar FF som i sin första match spelade 0-0 mot Östersunds FK.

Startelva och byten

Ismael Diawara

Gustav Granath – Oliver Ekroth – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Christos Gravius – Ferhad Ayaz

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen

Sargon Abraham

62 minuter: Sean Sabetkar ersatte Erik Lindell och Abdelrahman Saidi ersatte Ferhad Ayaz.

75 minuter: Villiam Dahlström ersatte Johan Bertilsson.

90 minuter: Anton Kralj ersatte Sargon Abraham.