Förlust i premiären trots många ljusglimtar för Rö’vitt

Det blev en hedersam förlust för Degerfors i den allsvenska premiären. Trots briljerande spel under stora delar av matchen och mängder av målchanser slutade matchen 3-1 till Djurgården.

Matchen präglades inledningsvis av hård press från Djurgården och Degerfors hade svårt att få till något spel överhuvudtaget. Djurgårdens starka press ska löna sig ganska snabbt när Sead Haksabanovic gör 1-0 i den elfte minuten. Rättvist sett till att de inlett första halvlek med att rada upp målchanser.

Degerfors tog sig efter målet sakta men säkert in i matchen och skapade flera halvchanser. Ju längre halvleken led, ju bättre blev Degerfors. I minut 36 är man så nära att kvittera genom ett självmål när Dijan Vukojevics skott tar på försvarare i Djurgården, men stolpen är i vägen. Knappt en minut senare står samma stolpe i vägen när Sean Sabetkar avlossar ett skott som han får på retur. Trots uppryckningen och målchanserna står det 1-0 till Djurgården när första halvlek är över.

– Inledningen på matchen är Djurgårdens och de första 20 minuterna äger de. Vi står med mössan i handen och väntar på att saker ska hända och som en följd av det släpper vi in 1-0. Sedan tycker jag att vi gör en hyfsad uppryckning. Det är en ganska jämn slutdel av första halvlek där vi skapar två bra målchanser, säger tränare Andreas Holmberg.

Andra halvlek

Degerfors sätter fart på en gång i den andra halvleken som bara är tre minuter gammal när Degerfors tredje ramträff äger rum. Rasmus Örqvist når högst på hörnan från Diego Campos och nickar bollen i ribban. Trots spelmässigt övertag och ytterligare möjligheter är det Djurgården som utökar sin ledning när Victor Edvardsen stöter in en retur i öppet mål. Surt, men Degerfors hade inga planer på att ge upp. I minut 61 gör Degerfors ett dubbelbyte när Nikola Djurcjic ersätter Dijan Vukojevic och Abdelrahman Saidi kommer in i stället för Johan Bertilsson.

Degerfors fjärde ramträff för kvällen kommer i minut 64 när Sean Sabetkar språngnickar bollen i ribban. Två minuter senare landar ett otroligt vackert inlägg från mittfältsdirigenten Christos Gravius hos Abdelrahman Saidi, som tar ner bollen och dunkar in den i mål. En reducering som helt klart var rättvis sett till matchbilden.

– Jag tycker att vi gör en väldigt bra andra halvlek och driver den under stora delar. Sedan är Djurgården oerhört vassa när de får sina lägen och har sina omställningar som de gör 2-0 på. Jag har lite samma känsla som sist vi var här. Vi gör en väldigt bra prestation mot ett väldigt bra lag.

Degerfors fortsätter att pressa på efter målet, men lyckas inte sätta bollen i nät. Djurgården lyckas hantera ett hungrigt Degerfors och bromsa pressen på ett effektivt sätt. De lyckas även skapa flera kontringsmöjligheter och är nära att utöka sin ledning. I minut 85 gör Degerfors ytterligare ett dubbelbyte och Anton Kralj kommer in istället för Joe Gyau och Ronald Mukiibi ersätter Sean Sabetkar. Avsikten är att forcera in en kvittering men det är istället Djurgården som utökar sin ledning till 3-1 när Victor Edvardsen tar sig in i straffområdet och smäller bollen i nät. Ett resultat som står sig när slutsignalen ljuder på Tele2 Arena.

Degerfors gör, trots förlusten, en mycket stark insats mot ett Djurgården som av många tippas vinna hela Allsvenskan. En match som gav mersmak och som innehöll mängder med ljusglimtar att ta med sig till de återstående 29 omgångarna.

Matchfakta

Mål: 1-0 Sead Haksabanovic (11 min), 2-0 Victor Edvardsen (53 min), 2-1 Abdelrahman Saidi (64 min), 3-1 Victor Edvardsen (88 min).

Varningar Degerfors IF: Joe Gyau, Rasmus Örqvist och Nikola Djurdjic.
Varningar Djurgårdens IF: Piotr Johansson och Rasmus Schüller.

Startelva Degerfors IF: Alfie Whiteman – Gustav Granath, Sean Sabetkar (ut 85), Sebastian Ohlsson, Rasmus Örqvist, Joe Gyau (ut 85), Adam Carlén, Christos Gravius, Diego Campos, Johan Bertilsson (ut 61), Dijan Vukojevic (ut 61).

Ersättare Degerfors IF: Jeffrey Gal, Ronald Mukiibi (in 85), Erik Lindell, Anton Kralj (in 85), Abdelrahman Saidi (in 61), Justin Salmon och Nikola Djurdjic (in 61).

Startelva Djurgårdens IF: Piotr Johansson, Hjalmar Ekdal, Rasmus Schüller, Magnus Eriksson (ut 78), Haris Radetinac, Hampus Finndell, Victor Edvardsen (ut 90), Isak Hien, Pierre Bengtsson (ut 70), Jacob Widell Zetterström, Sead Haksabanovic (ut 70).

Ersättare Djurgårdens IF: Jesper Löfgren (in 70), Elliot Käck (in 70), Elias Andersson, Joel Asoro (in 78), Aleksandr Vasiutin, Kalle Holmberg, Gustav Wikheim (in 90).

Domare: Bojan Pandzic.

Publik: 20 074.