Förlust i matchen mot Jönköpings Södra

Jönköpings Södra drog det längsta strået i gårdagens träningsmatch på Stora Vallas konstgräsplan, när Degerfors förlorade med 0-2.

Inledningsvis var matchen jämn och inget lag lyckades skapa någon farlig målchans. Degerfors tog dock kommandot efter cirka 10 minut och ägde det mesta av spelet. Degerfors lyckas skapa några halvchanser men skotten går över målet. I matchminut 29 fick Jönköping en straff när deras spelare gjordes ner i straffområdet. Robin Book kunde sätta straffen i mål och 0-1 till Jönköping var ett faktum. Ett resultat som stod sig halvleken ut.

Andra halvlek startade som den första med en ganska jämn fördelning av boll. Inför andra halvlek har Degerfors genomfört ett dubbelbyte där Ronald Mukiibi ersatts av Sean Sabetkar och Erik Lindell ersatts av Daniel Krezic.

Degerfors tar sig till Jönköpings straffområde vid några tillfällen men kommer inte igenom försvaret. Det är istället Jönköping som utökar ledningen till 0-2 i matchminut 57 genom Daniel Ljung. Degerfors genomför kort efter målet ett dubbelbyte där Diego Campos ersätter Nikola Djurdjic och Rasmus Örqvist ersätter Adam Carlén.

Det är en förhållandevis jämn tillställning på Stora Valla, men Jönköping är snäppet hetare och pressar högt uppe i banan, vilket ställer till det för Degerfors. I minut 79 gör Degerfors sitt femte byte när lagkapten Johan Bertilsson kliver av och Adhavan Rajamohan kommer in. Degerfors försöker, men lyckas inte ta sig hela vägen fram. Det blir inga fler riktigt farliga målchanser och matchen slutar 0-2 till Jönköping.

En som spelade hela matchen var Anton Kralj, som var tillbaka i startelvan efter skada. Såhär säger han om matchen.

– Det var en svårspelad match och vi fick möta ett bra Jönköping som gjorde det svårt för oss. Jag tycker vi borde ha klarat ut det här bättre och fått bättre utdelning.

Var det något som fungerade bra?

– Det var inte jättemycket, men ska jag ta något så är det väl när vi låg 5-4-1, då skapade de ingenting. Men vi måste ändå vara bättre på att ta oss uppåt i planen då.

Derby om en vecka och sista genrepet inför den allsvenska premiären, någonting särskilt vi behöver slipa på i veckan?

– Det är först och främst vår uppspelsfas. Vi vet att vi är duktiga när vi kan trycka lite mer, hitta till och komma i bättre ytor. Hitta mer rörelse där uppe och i mitten på planen. Vi måste springa mer för varandra och öppna upp ytor för varandra, det är då vårt spel fungerar. Allt fokus är på allsvenskan nu och vi ska se till att vara redo, avslutar Anton Kralj.

Matchfakta

Mål: 0-1 Robin Book (29 min), 0-2 Daniel Ljung (57 min)

Startelva: Alfie Whiteman – Gustav Granath, Ronald Mukiibi (45 min), Sebastian Ohlsson, Erik Lindell (45 min), Anton Kralj, Adam Carlén (62 min), Justin Salmon, Abdelrahman Saidi, Johan Bertilsson (79 min), Nikola Djurdjic (62 min)

Ersättare: Jeffrey Gal, Sean Sabetkar (in 45), Oscar Wallin, Diego Campos (in 62), Daniel Krezic (in 45), Rasmus Örqvist (in 62 min), Adhavan Rajamohan (in 79).