Förändringar i Degerfors IF:s organisation

Att degraderas från Allsvenskan till Superettan innebär en kraftig minskning av intäkter för Degerfors IF. Föreningen har med anledning av det genomfört en omorganisation under hösten, där totalt fyra tjänster berörts.

Under sommaren gav styrelsen klubbchefen i uppdrag att arbeta med scenarioplanering utifrån två utfall; säkrat kontrakt i Allsvenskan eller degradering till Superettan. Genomlysningen visade att degradering till Superettan innebar minskade intäkter på ungefär 20 miljoner kronor och att intäktsbortfallet inte kan täckas upp genom att enbart minska direkta eller indirekta kostnader.

På uppdrag av styrelsen togs det fram olika förslag på åtgärder där styrelsen tog beslut om följande övergripande principer

• Målsättning att bevara 10% av intäkterna till akademin för fortsatt satsning på våra yngre spelare
  • Fokus att bevara kansliorganisationen i den mån det varit möjligt för att säkerställa evenemang och föreningens arbete
  • Övergripande målsättning att ta sig tillbaka till Allsvenskan

Målsättningen med omorganisationen har varit att behålla medarbetare och samtidigt se över befintliga tjänster och organisation. Styrelsens analys visade bland annat behov av att stärka kopplingen mellan A-lag herr och akademi, vilket kunde åtgärdas genom att ta bort tjänsten som akademichef och ge sportchef ett utökat uppdrag som sportsligt ansvarig för både A-lag herr och akademi. En besparing men även en satsning för att utveckla föreningen i riktning med punkt ett i ovanstående lista.

När Tobias Solberg valde att återgå till sin tjänst som NIU-ansvarig på Degerforsgymnasiet så resulterade det i arbetsbrist hos Degerfors IF, då Degerforsgymnasiets avsikt är att endast avropa en tjänst istället för två, som tidigare för sin NIU-utbildning. Under höstens process valde P17-tränaren Henrik Andersson att lämna in begäran om egen uppsägning.

Med utgångspunkt i att våra båda huvudtränare lämnar verksamheten från årsskiftet togs Roger Werners tjänst bort i syfte att låta Sportchef och nya huvudtränaren bygga en ny organisation för A-lag Herr. Detta resulterade i en facklig förhandling om turordning vilket resulterade i att Mikael ”Eka” Eklund får lämna jobbet som P19-tränare och Roger Werner återgår till sin ursprungliga tjänst som akademitränare för P17.

Den sista förändringen som genomfördes var att Fulda Nyströms tjänst som ekonom/administratör togs bort som en besparingsåtgärd.

Både organisationsförändringen och personalförändringarna har föregåtts av riskbedömning och facklig förhandling, för att säkerställa en rättssäker och trygg process för alla parter. Trots att processen varit tung för såväl berörda kollegor som kvarvarande kollegor, så har dialogen med facket och medarbetare varit konstruktiv och respektfull.

Degerfors IF önskar tacka Henrik, Mikael, Fulda och Peter för deras arbete i föreningen. Ni har alla gett allt för Degerfors IF och varit starkt bidragande till föreningens utveckling och välmående. Föreningen går in i 2024 med tillförsikt och med målsättningen att förvalta det fina arbete som ni alla varit med och byggt upp. Tack för allt.