Fokuserat DIF tar emot guldkandidat

Jag var 17 år när Tord Grip tog mig på bar gärning då jag laddade upp inför en juniorlagsträning genom att köpa Trocadero och mazariner på Domus. Han blev inte glad.

Jag var 19 år när jag gjorde mitt första och hittills enda allsvenska mål.

Jag var 33 år när jag tog över huvudansvaret för Degerfors herrlag och fick vara med om att säkra superettanavancemang en höstdag i Örebro.

Jag var 40 år när fotboll slutade att vara roligt. Sedan blev det roligt igen. Och fyra år senare ville jag bara att de skulle blåsa av skiten.

Jag var 45 år när jag såg Bruket vakna under en oförglömlig kväll på Behrn Arena.

– Patrik Werner

Måndagskvällen och inramningen var en kväll att minnas för Degerfors och fansen, men redan i morgon, torsdag, väntar ny match. Elfsborg kommer på besök och matcherna duggar tätt.

DIF har njutit av derby-segern, men inte särskilt länge.

– Vi släppte den redan i går. Vi sa knappt nånting, bara några korta ord i några minuter. Sen var det fullt fokus på nästa match. Vi har ett arbete att göra och blickar framåt. Det är en utmaning att ladda om mentalt, men jag upplever det som vi att har gott om energi och bra fokus, säger Tobias Solberg, tränare i Degerfors.

Det är en guldkandidat som kommer till Stora Valla som, liksom Degerfors, verkar ha prickat formen. Elfsborg är bara två poäng serieledande Djurgården – som man dessutom slog med 3-0 för lite mer än en vecka sedan.

– De är i allra högsta grad med i fajten om SM-guldet. De var lite uträknade för ett tag sedan men har kommit tillbaka starkt och jag tycker nog de ska vara med där uppe sett till hur bra man spelat. Det kommer bli en tuff match, där vi måste kontrollera Elfsborgs fysiska spel och hantera deras djupledsspel på bästa sätt. Det är ett bra lag, med många styrkor.

I det förra mötet dem emellan vann Elfsborg med klara 3-0.

– Men då var vi lite mer stukade och funderade för mycket på vad vi gjorde. Över tid tycker jag vi har hittat rätt och det ser egentligen bättre ut med allting nu, fortsätter Solberg.

Tio poäng på dom fyra senaste matcherna understryker det. Därför har Rödvitt all anledning att känna sig segervissa med tanke på formen och att man besegrat andra topplag hemma på Valla.

Andra talande siffror:

När Degerfors förlorade fem raka under hösten släppte man in 14 mål på fem matcher.

På de fyra senaste matcherna som gett poäng: endast tre mål.

Kort och gott: Degerfors har fått ordning på sitt försvarsspel.

– Det är då vi plockar poäng. Det säger sig själv: släpper man inte in mål ger man sig bra förutsättningar att vinna. Vi har spelat ihop oss och fått en trygghet och det växer spelarna med. Försvarsspelet har varit väldigt förtroendeingivande på slutet och vi har en formstark trebackslinje. Men det gäller övriga delar i laget också i startelvan, och att vi har spelare på bänken som är i bra form också.

DIF får klara sig utan mittfältsdirigenten Christos Gravius som drog på sitt sjätte gula kort för säsongen och är därmed avstängd. Anton Kralj gör comeback i matchtruppen och Villiam Dahlström är tillbaka efter sjukdom.

På tal om gula kort – vem ”leder” av dig och tränarkollegan (Andreas Holmberg)?

– Han leder med en, men jag har en bra formkurva, haha. Jag tror det står 3-2. Nej, men skämt åsido – man lever sig in i matchen, och det är på gott och ont. Självklart ska man fokusera på rätt saker, men ibland blir det en reaktion på ett domslut…

Nu väntar två raka hemmamatcher – ser ni det som ett bra läge att ta ett stort mot nytt allsvenskt kontrakt?

– Så är det. Vi vet hur starka vi är hemma och så tänker väl alla lag. Men vi känner oss trygga här på vårt underlag.

30 poäng har använts som ett mål under säsongen för att säkra kontraktet. Med tanke på hur jämnt det är kring kvalplatsen, är det något ni ser annorlunda på idag?

– Först och främst vill vi undvika dom två sista platserna och när det är säkrat kommer vi sikta in oss på nästa mål, och det är att undvika kval. Men absolut, med tanke på hur det ser ut just nu så krävs det förmodligen nån poäng till över 30. Vi känner att vi har satt oss i ett bra läge för att klara av det, säger Solberg.

Matchtruppen som ska försöka förlänga segersviten Elfsborg ser ut på följande sätt:

Alfie Whiteman, Gustav Granath, Jonathan Tamimi, Sean Sabetkar, Oliver Ekroth, Sebastian Ohlsson, Anton Kralj, Johan Bertilsson, Jakob Andersson, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Victor Edvardsen, Axel Lindahl, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Justin Salmon, Jeff Gal, Nikola Đurđić.