Femte raka segern för herrarna

”Hur f-n är det möjligt?!” hördes från Norrbydelen av Borås Arenas läktare när hemmalaget i den 70:e minuten missade ännu ett bra läge. Bollarna gick Degerfors Idrottsförenings väg när lördagens match i superettan slutade 0-2. Rödvitts femte raka seger.

Vi pratade inför matchen om att det skulle bli tufft att möta Norrby och att de stod för bra motstånd senast ni möttes. Det får man väl säga att de fortsatte med idag?

– Absolut, det är ett jättebra lag och jag tycker att det här var en väldigt jämn fotbollsmatch. Jag är grymt nöjd med den här segern. Jag sa igår att det här var en av de tuffaste matcherna vi hade kvar. Att då lämna Borås med tre poäng känns jättebra, säger tränare Andreas Holmberg.

I omklädningsrummet pratade ni om att ni skulle hålla nollan idag. Det lyckades ni med. Man kan nästan undra hur det gick till med tanke på alla chanser Norrby radade upp. Hur gick det till?

– Vi jobbade hårt, vi var noggranna och vi hade lite tur. Så är det. Ett bra lag ska ha tur och vi hade lite tur idag. Samtidigt hade vi kunnat göra några fler mål. På något sätt tycker jag ändå att segern var rättvis.

Degerfors första mål kom redan efter två minuters spel. Victor Edvardsen drog till inne i straffområdet. Bollen tog på en Norrbyspelare vilket ställde målvakten.

Det blev en väldigt spektakulär inledning på matchen. Ni gjorde mål nästan direkt och sedan hade Norrby ett skott i stolpen nästan omedelbart efter det. Hur upplevde du matchstarten?

– Vi började i ett rasande tempo, ungefär som Norrby gjorde mot oss på Stora Valla. Vi fick göra det där viktiga ledningsmålet. Vi sa inför matchen att det kanske var ännu viktigare än vanligt att ta ledningen. Sedan var Norrby, som du sa, nära att kvittera. Det hände mycket, säger Holmberg.

I ett läge där det kändes som att matchen kunde gå åt vilket håll som helst fick Degerfors sedan in det oerhört viktiga, tillika matchavgörande, 0-2-målet. Erik Lindell sköt från distans. Ett skott som Norrbymålvakten inte lyckades greppa. Bollen gick till Johan Bertilsson som klackade in till mittbacken Daniel Janevski.

Börjar ni titta på tabellen nu?

– Nej, svarar Holmberg direkt.

Hur gör man för att undvika det när läget är så pass positivt som det faktiskt är nu?

– Man undviker att titta, haha. Nej, vi har sagt hela året att nyckeln till framgång är att ta en match i taget. Hittills har vi gjort det på ett jäkligt bra sätt, men det är fortfarande en tredjedel kvar av serien. Det gäller att behålla ödmjukheten och jobba riktigt hårt i varenda match vi har kvar. Nu är det Svenska cupen på onsdag och det ska vi börja förbereda oss inför.

Det var en ny trebackslinje idag. Hur tycker du att det gick för den?

– Jättebra. Vi höll nollan. Jag tycker att det skötte sig jättebra men jag är inte förvånad.

Vad är du mest nöjd med i den här segermatchen?

– Att vi jobbade så hårt som vi gjorde och sprang så mycket som vi gjorde. När vi gör det är vi bra, vi är svårslagna. Då skapar vi målchanser. Jag är imponerad av att vi kan göra den här arbetsinsatsen i match efter match.

Startelva och byten

Ismael Diawara

Gustav Granath – Daniel Janevski – Christoffer Wiktorsson (kapten)

Erik Lindell – Adam Carlén – Christos Gravius – Axel Lindahl

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen

Villiam Dahlström

76 minuter: Marcus Astvald ersatte Victor Edvardsen och Ferhad Ayaz ersatte Villiam Dahlström.

81 minuter: Jacob Ortmark ersatte Christos Gravius.